vrijdag 24 augustus 2012

symmetrie



Ik heb iets met ronde, symmetrische vormen, op de een of andere manier trekken ze mijn aandacht en vind ik de evenwichtige en rustige uitstraling ervan heel plezierig. Ik heb een korte cursus mandala tekenen gedaan (zie boven) en vond het heerlijk om terugkerende vormen te tekenen. De opdrachten waarin ik de symmetrie moest loslaten vond ik veel minder leuk. Dat zegt vast iets over mij als persoon, ik hou van overzicht, rust, de voorspelbaarheid van iets wat telkens terugkeert. Is mijn 'rondje' goed dan kan ik daar eindeloos van blijven genieten. 


Als je de 40 gepasseerd bent ontdek je dat het rondje wat je altijd liep uitgebreid kan worden met dingen die óók bij je horen. De vorm blijft symmetrisch, de kern veranderd hier en daar en er komen versieringen bij... Je voelt dat het goed is en dat ieders rondje verschilt en dat is erg boeiend!


Mijn voorkeur voor ronde vormen verklaart ook vast mijn fascinatie voor serviesgoed. Borden, schalen, bakjes! In de loop van de jaren heb ik veel spulletjes verzameld in kringloopwinkels en op rommelmarkten. De onderdelen kosten vaak tussen de 10 en 50 cent dus als er iets sneuvelt is dat niet erg. Ik vind het leuk om mijn tafel te dekken met allerlei verschillende borden, één ding hebben ze gemeen; ze zijn 'oud', hebben een  bloementafereel én ze zijn allemaal verschillend. Heel grappig; de borden met een symmetrische opdruk hebben sterk mijn voorkeur!


Geen opmerkingen: