maandag 11 februari 2013

lekker vegetarisch; Thaise Nasi!

Lekker, we gaan vandaag stamppot boerenkool eten! Aardappelen al vroeg geschild, boerenkool erbij en in de snelkookpan. Op het fornuis en precies op het moment dat de pan op stoom is bedenk ik me dat ik een afspraak heb en moet opschieten ook nog eens. Vuur uit, een ander moment verder koken dan maar...

Dat pakt niet goed uit; op het moment dat de pan weer op het vuur staat is het waterpeil blijkbaar zodanig gezakt dat de hele boel aanbrandt... wat jammer! De meeste aardappelen ogen nog wel goed maar de geur... de hele inhoud van de pan gaat in de kliko ;-( en ik moet mezelf vermannen om niet heel chagrijnig te worden!

Oké, oplossen dan maar; een blik in de koelkast en het besluit is genomen; we eten vanavond Thaise Nasi! Dat gerecht aten we geregeld toen we, lang geleden, een reis naar Thailand maakten. Het werd dan voor onze ogen klaargemaakt en de smaak was... verrukkelijk! Ik kook rijst en ondertussen snijd ik allerlei groenten in kleine stukjes met als geheim; een heleboel tenen knoflook. Die knoflook pers ik niet maar snij ik in vieren en roerbak de stukjes een tijdje in olie, dan wordt ze lekker van smaak zonder een te sterke knoflooksmaak. De rest van de groenten gaat erbij en roerbakt ook samen met een theelepel sambal en een flinke scheut ketjap. In Thailand ging er dan ook een flinke scheut vissaus door, die laat ik weg.


Op de rand van de wok zie ik opeens dit hartje liggen, een stukje bloemkool... een aardig gebaar na de frustratie van even daarvoor ;-)
In een koekenpan bak ik ondertussen een aantal eieren rul. 


Rijst, groenten en eieren gaan samen in de wok en na nog even goed verhitten gaan we eten. De kinderen zijn verrast... deze nasi is veel lekkerder dan gewone nasi! Hij is inderdaad wat milder of zoeter. Er gaan geen nasikruiden in, de smaak komt van knoflook en ketjap.

Daarna eten we dit favoriete toetje; custard bestrooit met hagelslag, succes verzekerd!




1 opmerking:

meiske zei

Wat jammer van je aardappelen. Ik maakte vandaag kennis met de zoete aardappel. Was redelijk lekker, maar ik vond het te zoet.
Die nasi ziet er lekker uit. Ik heb in Thailand ook veeeeeeel rijst gegeten. Heerlijk.