woensdag 1 januari 2014

het presenteerblaadje

Fijn zeg, het begin van het jaar zo'n heerlijk zonnetje! We wandelen door de Uiterwaarden en lopen zo de oliebollen er weer (een beetje) af. De wind waait de haren om onze oren en onze schoenen glijden af en toe uit in de natte klei. Bij de Amerikaanse windmolen staat het water aan beide kanten hoog. Als we verder willen lopen zullen we moeten klimmen en klauteren. De eerste uitdaging van 2014... en het lukt ;-) Met wat durf en hulp klauteren we door de staanders van de molen en genieten van het geluid van overvliegende ganzen... Op het pad langs de IJssel keren we de zon de rug toe en bewonderen onze schaduwen!


We hebben onszelf dit jaar ook een nieuwjaarswens gestuurd. Hij hangt bij de klok als reminder. Denk positief in plaats van negatief. Denk in kansen en mogelijkheden. Heb vertrouwen. Dat zijn dingen die in me opkomen als ik de tekst van Inayat Khan lees...


Toch zijn die schaduwen ook heel belangrijk! Ze vertellen je iets over jezelf, ze houden je een spiegel voor. Niets mis mee om ze eens goed te bekijken en je tegelijk te beseffen dat waar schaduwen zijn ook de zon schijnt! Dat ze bij elkaar horen! Tegenwoordig stel ik me voor dat als iets lastigs, moeilijks, verdrietigs op mijn weg komt het naar me toekomt op een presenteerblaadje. Het wordt me aangeboden en ik mag het aannemen of afslaan. Aannemen betekent dat ik door iets heen moet wat me (even) uit balans zal brengen. Afslaan betekent dat ik dat moment nog even uitstel. Want één ding staat voor mij vast; het presenteerblaadje duikt steeds weer op, of ik dat nu wil of niet. Mijn presenteerblaadje heeft mij dit jaar eens letterlijk begeleid toen ik iets ging doen wat ik moeilijk vond. Onderstaande tekst en afbeelding lagen toen op het presenteerblaadje. Ik volbracht wat ik moeilijk vond en daarna... was de schaduw weg! 



Ik ben een beelddenker. Een presenteerblaadje, een hartsteen, een tekst kan mij helpen te visualiseren wat anders maar gevoel blijft. Zo zal iedereen z'n eigen ankers hebben, goed om te ontdekken welke dat voor jou zijn!

Ik wens jullie een prachtig nieuw jaar!

het presenteerblaadje ;-) 


2 opmerkingen:

Firma Fluitekruid zei

Bedankt, jij ook hé? Aha, dan ken je vast ook wel de schaduw-theorie van Jung. Die is inderdaad zeer interessant. Ik las er voor het eerst over in 'Zorg voor de ziel' van Thomas Moore, en het gaf veel stof tot nadenken. Er stond afgelopen maand trouwens ook een artikel over in Opzij.

Vlijtig Liesje zei

Ik vind die spreuk over de zon en schaduw mooi!