vrijdag 31 oktober 2014

helend

Op de Zutphense tekenschool sluiten deze week een aantal tekendocenten de opleiding af door een tekenles te geven. Als ik dat in de krant lees besluit ik een les te volgen. Dat kan precies tijdens de schooltijden van de kids! De les die ik volg gaat over 'ritme', na het beluisteren van muziek en ritmisch meetekenen maken we een werkstuk wat wordt ingekleurd met ecoline. 


Wat heerlijk om te doen. Al tekenend doe ik altijd allerlei ontdekkingen zoals deze; In een paar witte uitsparingen zet ik een stip met rode ecoline. Gelijk als ik het doe heb ik al spijt... wat lelijk! denk ik bij mezelf. Ik heb spijt van m'n rode actie die, door andere nog natte ecoline, gelijk vervloeid in de tekening. Er zitten een paar grote, lelijke, rode vlekken op het papier... Maar even later ben ik verbaasd, wat ik in eerste instantie lelijk vond wordt opeens een spannend stukje in de tekening... het lijkt wel een vis die daar zwemt in het water. Ik omcirkel de vis die ik zie en geef 'm ook nog een oogje. Ineens is mijn tekening heel betekenisvol geworden. Mijn les van die dag? Wat in eerste instantie lelijk lijkt kan wel eens uitpakken in iets bijzonders wat je zelf niet had kunnen bedenken ;-)

1 opmerking:

Vlijtig Liesje zei

Het lijkt inderdaad net een vis. En ik vind dat rood ook wel heel mooi.