vrijdag 22 maart 2013

in Rotterdam komt het ook van de grond!

Wie zegt dat Zutphen en Rotterdam ver uit elkaar liggen? Tja, als je het hebt over kilometers reizen met de auto of in de trein dan heb je (een beetje) gelijk... Maar kijk eens wat ik vanmiddag kreeg? Deze foto's en heel veel enthousiaste apps! Als het gaat over een gedeelde overtuiging liggen Rotterdam en Zutphen (en nog veel meer plaatsen waar actief wordt opgeruimd) naast elkaar!

Onze overtuiging rond het zwerfvuilproject 'in de Zuidwijken komt het van de grond' is overgewaaid! M'n vriendin in Rotterdam startte, samen met haar kinderen, een gezamenlijke zwerfvuilopruimactie! De buurt werd gemobiliseerd en opgetrommeld en dat bleek niet voor niets...


Hoe gemakkelijk is het om een dergelijke actie op touw te zetten? Een paar kopietjes, wat punaises en een voorraadje vuilprikstokken van de Action. O nee, daarmee doe ik het echt tekort. Wat vooral nodig is is een overtuiging, wat tijd en durf. En kijk eens wat er dan gebeurt...!


Wat word ik daar blij van! Al is het nog zo klein, je kunt een verschil maken! De olievlek doet zijn werk en dat is gelijk de laatste keer dat ik het heb over olievlek (in dit geval een heel raar begrip, iemand een beter idee?). Dat wat klopt wordt groter. Als ik even tel op deze foto dan hebben met deze actie meer dan 10 kinderen meegeholpen met opruimen. Dat zijn vast kinderen die zelf nog een keer extra na zullen denken voor ze hun afval op de grond gooien. Zwaan kleef aan!

Vind je het leuk om ook een zwerfvuilactie op te starten of zelfs een initiatief wat structureler is? Gewoon doen! Het is leuk! Informeer eens bij je gemeente, ze zijn vast blij met je initiatief en hier bij ons in Zutphen zeer behulpzaam bij het slagen ervan. Ik wil je graag tips geven, mail me dan even op het mailadres wat je hiernaast ziet staan.

1 opmerking:

JeeBee zei

Het kiezelsteeneffect. (kiezelsteen in water-kringen-steeds meer-steeds groter)
Is dat wat?

Prima initiatief!