zondag 3 maart 2013

fideldidein, als we maar gelukkig zijn...

Gisteren reageerde acastelle op mijn 'beer-en-konijn-blog' en noemde het liedje fideldidein van Annie MG Schmidt... Ik heb het opgezocht, wat leuk!

Zeven kinderen in het bad
Fiedeldidein, zei moeder Katrijn, 
Zaterdags moeten we netjes zijn! 
Zaterdags moeten we in het bad, 
zeven kinderen en een kat! 
‘k Zal ze boenen, ‘k zal ze schrobben! 
Twee pond soda in de tobbe, 
broekjes aan en schortjes voor, 
‘t gaat in ene moeite door. 

Geen gedrein, zei moeder Katrijn, 
Zaterdags moeten ze aan de lijn! 
Zeven kinderen en een kat, 
allemaal zijn ze klets-kletsnat. 
Niet zo sikkeneurig kijken, 
als jullie droog zijn, zal ik je strijken, 
‘t is niet prettig, maar het moet! 
Hang je lekker? Dan is ‘t goed. 

Nu het konijn, zei moeder Katrijn, 
die zal ook wel smerig zijn, 
ook ‘t konijn moet in het bad, 
net als de kinderen en de kat. 
Maar ‘t konijn zei: Later, later... 
nu ben ik nog bang voor water, 
‘k denk dat ik maar smerig blijf... 
ik geen soda aan mijn lijf!! 

Fiedeldidein, zei moeder Katrijn, 
als we maar gelukkig zijn. 
Toen kreeg elk een pepermunt. 
Dit is alles, kinderen. Punt. 

(uit: De spin Sebastiaan
van: Annie M.G.Schmidt)



Toen onze eerste werd geboren bleek dat op de geboortedag van Annie MG Schmidt te zijn, kreeg ze óók nog de voornaam van een andere kinderboekenschrijfster... en laat ze het nou zelf ook leuk vinden om verhalen te schrijven ;-)

Wat hebben haar boeken ook onze kinderen geboeid en jongste nog steeds. Wat bekijken we nog met veel plezier de films die gemaakt zijn aan de hand van haar verhalen. Mooi dat iemand met haar schrijfsels generaties kan boeien. Tijdens het lezen vervang ik soms 'zuurtjes' door 'snoepjes' en leg ik uit dat een typemachine een soort computer is... die sprongetjes in tijd zijn, bij haar boeken, geen probleem. 

In het jaar waarop ik begon met werken in Amsterdam overleed Annie MG en werd ze begraven op Zorgvlied. Ik ben daar eens op een zomerse dag gaan kijken; een graf om blij van te worden en dat is precies hoe ze dat wilde.





1 opmerking:

janneke zei

Leuk, leuk!!
En zo is het: als we maar gelukkig zijn.