dinsdag 2 oktober 2012

doe de appeltest, nostalgie en consumindersoep

Sinds een tijdje ligt de nieuwe appeloogst weer in de winkel, gelukkig want we hebben de Elstar al even gemist. Elke dag krijgen de kinderen een appel mee naar school maar telkens hoor ik ontevreden geluiden; de appels zijn veel te zuur! Om nou van de appel-meegeef-gewoonte af te stappen lijkt me geen goed idee. In de winkel zoek ik van alle handappels één exemplaar uit en die reken ik af bij de kassa (lang leve de stickertjes) en thuis doen we de appeltest. Om de beurt draaien aan de appelschiller en alle appeltjes op een gemarkeerd bord...



Zie hier de uitslag, die plakken we op de koelkast zodat ik het niet vergeet. Nu maar hopen op een betere oogst volgend jaar van onze eigen handappel want die was eerder al goed uit de test gekomen!


We hebben hoog bezoek vandaag! En met hoog bedoel ik uit het Hoge Noorden. Mijn ouders komen een dagje op bezoek. Ze nemen, zoals altijd, oogst mee van het land. Op de foto hieronder zie je veel nostalgie; de oogst van mijn ouders' volkstuin uiteraard, in de aardappelschilbakjes die mijn opa vroeger zelf maakte. Daarachter zie je de bazaarbak van mijn beppe waarin zij vroeger kleine wasjes deed en vandaag kwam ook mee het eiermandje van oma (met hengsel). Mijn opa en oma hadden vroeger veel kippen waarvan ze de eieren verkochten. Oma verzamelde die eieren in dit mandje...


Bij de lunch hadden we vanmiddag een onverwacht lekker soepje, er was currysaus over van het gerecht van gisteren, aangevuld met water en een groentebouillontablet smikkelden we van een buitengewoon lekkere groentensoep (maar dan anders).


Geen opmerkingen: