vrijdag 5 oktober 2012

herfst, pure pastasaus en 'rok en zo'

Vanochtend kwam ik vanonder mijn lekkere warme deken en met een blik op buienradar zag ik al de volgende deken; een grote witte vlek over Nederland in ieder geval tot de pauze van de kinderen (belangrijk voor de vraag; ga ik op skeelers naar school?). De volgende foto's zijn dan ook allemaal binnen. 

Alhoewel, het is net alsof deze appeltjes gewoon in de boom hangen ;-) Vanochtend ging één van de appeltjes in een envelop mee naar juf. We ontdekten namelijk dat het vandaag lerarendag is en dat de appel daarvan het symbool is. De appel staat voor kennis, groei en ontwikkeling (appels zijn gewéldig!)


Een ander herfsttafereeltje... het paddestoeltje maakte oudste, een tak (wel met witte binnenkant, wat zal dat voor tak zijn geweest?), een mesje en een paar viltstiften en ziedaar...


En weer een lekker vegetarisch recept; 'pastasaus lekker puur', geen toegevoegde zakjes en toch zeer smakelijk. In de groentela van  mijn koelkast ligt van alles, vaak gebruik ik van groenten een deel en verdwijnt dat in de loop van de tijd in verschillende gerechten. In deze saus gaat in dit geval, heel fijngesneden

een stuk courgette
3 kleine worteltjes
een stuk prei
een hand paprikastukjes (klaar in de diepvries)
2 stengels bleekselderij met groen
2 teentjes knoflook
dit alles roerbakken en als het gaar is
een blikje gepelde tomaten
een blikje tomatenpuree erbij
nog even verhitten, dan de staafmixer erin.
ik deed in deze saus ook nog een groentebouillontablet
probeer ook eens een scheutje azijn (bv een eetlepel) 
en een scheutje ketjap, dan wordt de saus een beetje zoetzurig


dan natuurlijk lekker geraspte kaas erover!
het restje (als dat er is) eten we de volgende dag tussen de middag
als warm hapje bij de lunch

De pasta kookte ik weer 1 minuut en de rest van de kooktijd was het vuur uit, 
2 x omgeroerd en hartstikke gaar!


Hoe huiselijk, er lacht een gevulde verstelmand naar mij; ben ik nu aan de beurt?
Bovenop ligt een rokje wat ik een tijdje geleden maakte voor oudste. Het is alweer veel te lang geleden dat ik achter de naaimachine zat (en naailes had). Nu met dit weer moet ik de boel maar weer eens tevoorschijn halen. Mijn werktafel is tegenwoordig het bureau van zoon, mijn naaimachine en lockmachine staan strak naast elkaar op een piepklein tafeltje, dat is niet werkbaar; dat project gaat op het to-do-lijstje (achter aansluiten!)

Maar dat allemaal even terzijde. Het rokje wat je ziet is een 8 baansrokje (zeg ik dat goed juf?) gemaakt van allerlei verschillende lapjes. De boord is een been van een oude maillot (het andere been is een haarband geworden). Nou had ik gedacht het rokje nog leuker te maken door er van die antieke rondjes op te naaien. Het idee wás leuk maar als dat betekent dat de rok in de kast blijft liggen is het toch minder; dat is een klusje voor vandaag... op de bank met tornmesje.



Het is leuk om kleding te recyclen of vermaken. Ik raakte erg geinspireerd door de boekjes van Pieke Stuvel; 'rok en co' en 'jurk en zo'. Zó gemakkelijk kun je iets omtoveren tot iets anders. Nadeel is wel dat je nu nooit meer iets weg kunt gooien, of is dat nou juist een voordeel? Het is maar hoe je het bekijkt.

1 opmerking:

janneke zei

Klopt helemaal, een 8-baans rokje. Toch jammer dat je nu zo weinig naait. Je hebt zulke leuke ideeën over kleding maken.