maandag 8 oktober 2012

walnoten, zuurkool uit de hooikist en zaden oogsten

Als je oogst in de stad kom je soms thuis met vruchten die op de weg zijn gevallen. Vooral in het geval van walnoten en als het heel hard waait is er veel oogst beschadigd. Vandaag heb ik de noten die beschadigd zijn eruit gezocht, ze zullen verschrompelen zonder een beschermende schil en dat zou jammer zijn. 


Met de kraker zijn ze zó gepeld. De meeste komen helemaal heel of in twee helften en heel gemakkelijk uit hun schil. Doordat ze nog niet droog zijn breken ze minder snel. De tussenschotjes verzamel ik om thee van te trekken. Ik kan er niets over op wikipedia vinden maar des te meer op veel andere sites. Het zou goed zijn voor hart en bloedvaten.


Van de noten bak ik een heerlijke theecake waarvan ik al eerder het recept plaatste http://komwegaanslingersophangen.blogspot.nl/2012/07/theecake-met-koffie.html. In het recept in mijn kookboek staat; gaar na 50 tot 60 minuten maar omdat ik het beslag op de bakplaat uitspreidde is de cake al na 30 minuten gaar! De plakjes zijn dan niet verticaal maar horizontaal gebakken. Voor de smaak maakt het niet uit, voor het energiegebruik wel!



Vandaag eten we zuurkool, niet bijzonder natuurlijk (wél bijzonder lekker trouwens!). Op de verpakking staat; 25 tot 30 minuten zachtjes koken. Als ik tegenwoordig een kooktijd lees van zoveel minuten plopt gelijk 'de hooikist' bij me op! Ik kook de zuurkool 5 minuten en zet de hete pan daarna een tijd in de hooikist. Resultaat; hartstikke gaar!



In de tuin 'oogst' ik de bloem van de agapanthus (blauwe bol, afrikaans) die nu zaden begint te maken. De bloem ligt op een kartonnen holletjesvel op zolder, zo kan ze haar zaden laten vallen wanneer het haar uitkomt. Ik kan ze in het voorjaar binnen zaaien lees ik, nadeel van zaaien is dat de bloem anders zal terugkomen dan de moederplant. Het verschil kan hem zitten in grootte, in kleur of in groeisnelheid. Ik vind het wel grappig, dat ga ik proberen.

En dit zijn de zaden van de goudsbloem, ze moeten goed indrogen in de zon... zo gaan we ons weer voorbereiden op het volgende jaar!



Geen opmerkingen: