dinsdag 16 oktober 2012

euro-ontbijtje, stiftenklusje, oma's petroleumstel én... de tas is klaar!

Na het opstaan kleden we ons vanochtend snel aan! We hebben afgesproken te ontbijten bij de HEMA, dat doen we soms in een vakantie. Een lekker fietstochtje, een lekker en gezellig ontbijtje (voor een euro!) en dan nog even neuzen in de winkels; niet om iets te kopen maar om alvast te bedenken wat we Sinterklaas gaan vragen dit jaar. We nemen wat folders mee naar huis (die krijgen we niet meer in de brievenbus) en thuis wordt er driftig gebladerd en geplakt. Het is voor Sinterklaas handig om te zien waar de interesses naar uitgaan dit jaar, dat helpt bij het zoeken van de kadootjes!


Dan is er nog een klusje; Vandeweek hoorde ik 'dat we helemaal geen goede stiften meer hebben', en dat leek me sterk gezien de grote voorraad stiften in de kast. Een groot vel papier erbij, de stiften op een groot blad, de doos waar 'de goeien' inmoeten ernaast en proberen maar! Een aantal stiften moet inderdaad weg, een aantal doploze stiften heeft weer zijn dop en de voorraad blijkt ruim voldoende.

Zóveel streepjes, zó netjes naast elkaar; daarmee verdien je een plaatje natuurlijk!


De doppen van de stiften die weg moeten gaan in de kleispullen-doos. Je kunt er verschillende bloemafdrukjes mee maken in een kleicreatie...


En dan gaat het nu écht gebeuren! Geinspireerd door http://www.plonialoeve.com/p/de-smaak-van-vroeger.html waar je ook het recept kunt vinden, besluit ik het petroleumstel van mijn oma te gebruiken voor het maken van een 'broeder'. Ik heb wat koudwatervrees gehad en stelde het steeds uit maar nu is het juiste moment! Het stel gevuld met lampolie, het vlammetje aan en zie daar; in de pan gaart een heerlijk koekbrood! Na een uur de ene kant draai ik hem om, de andere kant heeft iets minder lang nodig en dan...



Gewéldig; hij is gelukt! Niet helemaal gerezen zoals ik dacht maar overheerlijk van smaak! Oudste constateert dat we dit vast vaker gaan eten...



Tussen de bedrijven door is hard doorgewerkt aan de tas. De band werd gebreid en daarna bevestigd aan de tas... en nu; is de tas klaar! Oudste is reuzetrots op haar tas (ongeveer net zo trots als haar moeder op haar!)
\

1 opmerking:

janneke zei

Dat is echt een leuke tas! Knap gedaan!