vrijdag 19 oktober 2012

Plonia Loeve en een kijkje op de zolder...

Vandaag brengt de postbode een prachtige verjaardagskalender! Ik ontvang hem van Plonia Loeve en, ik hoop niet dat het heel oneerbiedig is, maar de kalender heeft een plaatsje in mijn kleinste kamertje gekregen! Prachtige foto's die verwijzen naar de seizoenen en naar veel dingen die ook mij fascineren zoals oogsten en inmaken, sokken breien, nostalgische gerechten en vervlogen tijden in het algemeen.


Over oogsten en bewaren gesproken, ik neem jullie even mee naar mijn zolder. Eerst zie je nog foto's van de geoogste dropplant en bollen van de knoflookbieslook.


Als de dropplanttakjes onder de douche zijn geweest spreid ik ze eerst uit op een handdoek.


Daarna knijper ik ze aan de waslijn. Op het achterste lijntje zie je nog net een paar stengels rozemarijn.


In de spiegel gefotografeerd lijkt m'n oogst groter... In het hoekje zie je de ananassalie die 's winters niet buiten kan blijven maar binnen rode bloemen gaat produceren die lekker zijn in de sla. Van de blaadjes kun je lekker thee maken.


Handig stapelen met de kartonnen vellen van de supermarkt!


En dit lijkt wel versgemalen koffie. Het is wat anders zoals je ziet op de rand van het dekseltje; de zaden van de Teunisbloem. Oudste heeft ze gisteren uit hun bolstertjes geschud met een botervlootje eronder. Volgend jaar gaan ze in de tuin. De stengels worden hoog dus moeten een beetje achteraan staan. De bloemen van de teunisbloem kun je eten. Die hadden we nog niet in onze tuin...



1 opmerking:

sjouke zei

Wat een mooie foto van je oogst!