maandag 7 oktober 2013

een beter plekje

En ik ga nog even door met opruimen, steeds meer ruimte komt er in ons huis en dat is heerlijk! Na het schuiven met de kamers en het daardoor moeten opgeven van onze extra zolderruimte (luxeprobleem!) zijn ook deze 2 oude planten aan de beurt. Het zijn clivia's en ze vinden hun oorsprong nog bij mijn opa. Waarschijnlijk zijn het trouwens stekken van de moederplant. Opa was altijd heel wijs met z'n Clivia's en dat ben ik ook altijd geweest.


Bij mijn ouders staat ook een Clivia. Regelmatig gingen er telefoontjes heen en weer. Als de zin begon met 'raad eens...' dan was het enig juiste antwoord; 'je hebt de Clivia in bloei!' Zo ontstond er een wedstrijd tussen het Noorden en het Oosten van het land; 'welke Clivia bloeit het eerst?' Dit jaar hebben mijn Clivia's niet gebloeid (en die bij mijn ouders 2 x!). Misschien voelden ze iets van de naderende verandering?

Met voorspelde nachtvorst gingen de Clivia's kortgeleden naar binnen. Manlief verplaatste ze naar de vensterbank waar ze dan altijd staan. Toen zoon 's avonds in z'n bed kroop keek hij heel verbaasd; 'waarom staan die planten in mijn vensterbank?' Ik moest lachen. Een kamer waar een Ajax vlag wappert is op z'n zachtst gezegd niet de juiste plaats voor deze antieke planten...

Allebei hebben ze ondertussen een nieuw adresje gevonden. De voorste is nu van de buurvrouw. Zo kunnen we 'm toch nog zien bloeien af en toe. De andere ging naar school. Groep 6 gaat er voor zorgen of beter gezegd; groep 6 gaat 'm verwaarlozen want precies dát is nodig om de Clivia aan het bloeien te krijgen ;-)

(onderstaande foto is van het internet geleend, ik kan zo snel geen foto vinden van onze eigen Clivia in bloei...)



1 opmerking:

Vlijtig Liesje zei

Oh wat mooi zeg! Ik vond het maar saaie planten, maar die onderste maakt dat goed.