woensdag 23 oktober 2013

wild west, rapen en smullen

Manlief is een dag vrij, we besluiten lekker een eind in het bos te gaan wandelen. De keus valt op een bos hier niet ver vandaan en dat hebben we goed gekozen! 


Als we de hooibergen naderen zien we, vlak naast het pad, een koe grazen. Niet in de wei bij haar vriend de stier maar op ons pad! Dat ruikt naar avontuur ;-) Na een eerste poging het dier terug te drijven naar haar wei kiest de koe het hazenpad. Ze loopt achter de hooiberg langs naar een groot veld terwijl haar vriend haar luidkeels maant terug te komen! Een delegatie van ons belt aan bij boeren en treft uiteindelijk precies de juiste boer thuis; het is zijn koe, hij komt eraan! Even later passeert ons de boer op de fiets, in korte broek en met een groot touw om z'n schouders; Wild west in het oosten! (Wie zegt dat wandelen saai is? ;-)

En terwijl manlief en jongste de boer helpen om de koe weer in de wei te sturen rapen oudste, zoon en ik walnoten van het pad. Toen we de boom zagen van ver dachten we; nee, daar vinden we niks meer, de walnotentijd is voorbij. Maar dichterbij gekomen waaien de walnoten ons om de oren...  En dan komt thuis deze droogbak van pas. Een krat met een bodem van gaas, bedoeld om bollen in te drogen. 


Gisteren bakte ik appeltjesbrood, in één groot en een aantal kleine bakblikjes. Die kleintjes zijn handig om weg te geven. Als ik buren blijmaak met appeltjesbrood ga ik met een zakje tamme kastanjes weer naar huis. Dat is leuk! Tamme kastanjes heb ik nog nooit klaargemaakt, dat ga ik nú proberen!


Ik maak kruisjes in de schil, kook ze dan 3 minuten. De velletjes eraf, kastanje in stukjes en daarna bakken in een beetje olie met wat natuurzout. De stukjes worden een beetje krokant.


Het testpanel is boven, te horen aan de muziek. Als ze een stukje proeven 'van de kastanjes van de buurvrouw' is de reactie; mmmm, dat lijkt op aardappel'. Ik vind het leuk om iets nieuws te hebben ontdekt, iets waar ik al vaak van hoorde maar wat ik nog nooit probeerde. Het is gemakkelijk om te maken (wel bewerkelijk trouwens), vanaf nu kunnen we dus óók tamme kastanjes zoeken!


2 opmerkingen:

Anoniem zei

Ja lekker, tamme kastanjes! Ik heb ze ook liggen om klaar te maken. En die walnoten; dat is boffen! Ik zie ze nergens meer ...

Anoniem zei

Oh lekker tamme kastanjes! Hier niet te vinden(tot nu toe) maar ik heb wel een pak in de winkel gevonden.
Wij maken ook een kruisje en dan gaan ze aan een grilpin en even in de kachel/haard of boven de vuurkorf. Dan moet ieder zijn eigen boontjes doppen of kastanjes doppen.... Mmm lekker, ik denk dat het pak morgen open gaat;-))

Groetjes uit Noorwegen van Laura