zondag 22 juli 2012

picknicken, apenbos en eetbare bloemen

Een heerlijke vakantiedag! Na een bezoekje aan openluchtmuseum Erve Kots hebben we gepicknickt in het zonnetje. Een gewoon broodje pindakaas maar met de billen in het gras en het gezicht in de zon smaakt ie veel lekkerder! Heel bewust hebben we eens door onze eigen provincie gereden, wat is het hier eigenlijk mooi... Als je op vakantie gaat in Gelderland doe je er van alles (voordat we er woonden bijvoorbeeld). Zodra je er woont vergeet je dat gek genoeg. Geweldig om te zien, nu ik er meer oog voor heb, dat elke boerderij een walnotenboom heeft. Wat een berg noten valt hier in het najaar op de grond! 


Op de terugweg gespeeld in het Apenbos in Lochem, aangelegd door de scouting. Daar kan wat mij betreft geen pretpark tegenop!


Thuisgekomen heerlijk gegeten, een Indiaas gerecht met linzen en aardappelen die beide in de hooikist gaar werden. Ondertussen een salade bij elkaar geplukt. De pluksla en kruiden (bassilicum, peterselie) kwamen van het schooltuintje, net als de goudsbloemblaadjes. 2 soorten rucola en komkommerkruidbloemetjes plukte ik in onze eigen tuin en de madeliefjes in het speeltuintje. Ik had nog broccolikiemen opgekweekt die erdoor konden. De sla is helemaal verorberd met als dressing een restantje zoetzuur van de courgette van gisteren. Leuk die eetbare bloemen! Het driekleurig viooltje staat op mijn verlanglijstje voor in de tuin, dat is er ook eentje die blijft terugkomen als je hem eenmaal in je tuin hebt. Onze oostindische kers heeft nog geen bloemen, die houden we nog tegoed...



1 opmerking:

niek sinke zei

wat een schitterende foto van dit eetbare veldboeket.
Ik ben bezig met de vormgeving van een boek over regionale produkten en eten. Is deze foto evt. te koop? Het betreft een bek dat woordt uitgegeven door de schtichting Culage. Ik ben de vormgever.
En al googlende zag ik deze plaat. De fotografen die aan het werk zijn gegaan hebben zoiets niet geschoten.

graag je reactie.
mvg Niek sinke
niek@niekfabriek.nl