donderdag 12 juli 2012

Inspiratie en in de Zuidwijken komt het van de grond!

Een tijd geleden las ik een boek wat op mij onuitwisbare indruk heeft gemaakt. Het boek is geschreven door  de in New York wonende Colin Beavan en is een verslag van zijn poging zijn ecologische voetafdruk tot nul te reduceren. Een jaar lang beschrijft hij zijn pogingen op een goed te volgen en soms hilarische manier, telkens breidt hij zijn leefstijlaanpassingen uit. Op een gegeven moment ervaart hij beperkingen die hij niet plezierig vindt. Als hij zich zou houden aan zijn besluit alleen voeding te consumeren die op een, voor een boer in een dag te bereizen afstand wordt verbouwd kan hij geen koffie meer drinken, geen rijst meer eten...
Ook andere dingen als leven zonder electriciteit is voor hem en zijn gezin te ingrijpend. Aangezien zijn voetafdruk niet nul wordt besluit hij zijn ecologische belasting te compenseren; hij begint met het opruimen en zwerfvuilvrij houden van de oevers van de Hudson river. 

Na het lezen van Beavan's boek was ik geinspireerd en dacht ik; dat wil ik ook! Hier stroomt dan niet de Hudson river maar wel de IJssel! Ik regelde een prikstok bij de SVZO (Stichting Vrijwillige Zwerfvuil Opruimers) en ruimde regelmatig op. Toen ontmoette ik twee wijkgenoten met wie ik 'In de Zuidwijken komt het van de grond' heb gestart. Met het motto 'Ik hou mijn eigen leefomgeving schoon' (en niet; ik ruim andermans rotzooi op) werden meer mensen enthousiast. Nu rapen meer dan 80 personen in onze wijk! (Met als prachtige blijk van erkenning; het groene lintje! http://zutphen.groenlinks.nl/node/84782)



Geen opmerkingen: