zondag 23 september 2012

publieksprijs, ick spaer en maeck gaer, houtkachel en appelverrassing!

We kunnen terugkijken op een geslaagde dag op de duurzaamheidsmarkt bij de Kaardebol. Onze kraam heeft veel aanloop, er wordt geproefd van rozenbotteljam, vlierbloesemlimonade, rucolapesto en appelpartjes van oude rassen appels. We vertellen over de oude stadsboomgaard en verzamelen zo veel stemmen voor het idee die mooie boomgaard weer in oude staat te herstellen.


Een pomoloog determineert voor ons ter plekke nog een aantal appelsoorten, zoals de groene hier vooraan die ik plukte in Zutphens 'wild'. Het blijkt een 'zaailing' te zijn, oftewel, geen officieel ras maar bv van een boom die eens is gegroeid uit een weggegooid klokhuis. Niets mis mee voor de appelmoes maar niet lekker om zo op te eten.

Jam van Zutphense rozenbottels
Mijn hooikist wordt getoond bij de kraam waar op een rocket stove pannenkoeken worden gebakken. Erop staat een hooimadam.


Op een andere hooikist zie ik deze afbeelding/tekst staan. Prachtig! Die wil ik ook graag op mijn hooikist!


Dan is het tijd voor de uitreiking van de Toekomstprijs! Het zijn er trouwens 2; die gaan naar twee andere duurzame projecten (de dienstbare tuin en eten uit de buurt). Maar de publieksprijs is voor de Zutphense Stadsboomgaard, geweldig, wat een erkenning voor het idee! Alle eer voor mijn maatje. http://www.destentor.nl/regio/zutphen/11751681/Toekomstprijs-naar-De-dienstbare-tuin.ece. Pluk de Stad is ook verbonden aan een ander initiatief, ons andere maatje heeft, samen met J van de Bio-Akker 'een duit voor meer stadsfruit' bedacht. Aan het eind van de dag heeft dat 200 fruitbomen voor Zutphen opgeleverd die geplant zullen worden in het Ecopark van Zutphen! Wat geweldig om al die goede dingen van zo dichtbij mee te maken en er mijn bijdrage aan te leveren!

Het is fijn thuiskomen, er wordt gekokkereld terwijl ik alle spulletjes opruim. En dan... gaat voor het eerst het houtkacheltje weer aan. Dat blijft bijzonder. Ons huis wordt kleiner als de kachel aan is omdat de thermostaat niet aanslaat en dus andere ruimtes niet opwarmen maar... de gemoedelijkheid verdubbelt, iedereen gaat in de cocoonstand en dat is zó gezellig!


Aan de keukentafel gebeurt ondertussen iets geheimzinnigs, ik mag het niet zien, pas als het klaar is. En dan... krijg ik van oudste dit appeltje... de appel valt niet ver van de boom!




2 opmerkingen:

Unknown zei

Die tekst is van originele hooikist en is nagevraagd,origineel is gedrukt. Ik heb er eentje het is het grote model zonder hooi

12much zei

Als je die foto op een usb stickje zet en meeneemt naar een fablab bij jou in de buurt, kan je hem op je deksel laten graveren. Ik vond een iets oudere mét logo van de Nederlandse vereniging van huisvrouwen - Goedgekeurd door: ook erg leuk.