donderdag 13 september 2012

nog even geduld en opgewekte thee

Over oogstgeduld gesproken... Ik fiets even naar één van de walnotenbomen die Zutphen rijk is om te kijken of er al iets te rapen valt. Vorig jaar waren de walnoten heel erg vroeg (die hielden zich toen niet aan de kaartjes waarop staat oktober), maar dat blijkt dit jaar niet het geval te zijn. Wel is te zien dat meer mensen ongeduldig aan het wachten zijn. Het gras rond de bomen is helemaal platgelopen. Ik loop het rondje ook en lever daarmee een bijdrage aan een gespreid bedje voor de walnoten. Nog even geduld dus.
Als ik een foto maak van de noten raak ik in gesprek met iemand over oogstmethodes zoals op auto's staan, met stokken slaan. Die van mij is eigenlijk veel gemakkelijker; wacht op een nacht waarop het hard stormt, zet dan vroeg je wekker. Op een ochtend na zo'n storm kun je me heel vroeg hetzelfde rondje zien lopen rond deze boom: Pluk de dag! En voor mensen die graag willen weten waar nog meer walnotenbomen staan in de stad (of in andere steden); kijk eens op http://www.plukdestad.nl/, daar kun je ze vinden!



Dan fiets ik nog even door naar de stad want mijn rooibosthee is bijna op. Op de verpakking lees ik deze tekst en dat opgewekte humeur vind ik wel een blogje waard. Het zou trouwens niet best zijn als thee hét geheim van een opgewekt humeur zou zijn, 'het' moet eigenlijk zijn 'een'.


Een hele tijd geleden besloot ik losse thee te gebruiken in plaats van theezakjes. Ik had al eens gelezen dat je daarmee veel kunt besparen en dat blijkt helemaal waar te zijn. Het enige wat je nodig hebt is lege jampotjes (afhankelijk van hoeveel smaakjes thee je in huis wilt hebben) en een theezeefje. Met een theelepeltje losse thee kun je een hele pot thee zetten. Heel af en toe koop ik een nieuw zakje, zelf droog ik pepermunt, die is hier thuis favoriet, en ook een potje zoethout heb ik altijd staan. Als basis gebruik ik rooibosthee. Zo maken we onze eigen thee, maar net waar we zin in hebben. Met de theekruiden die nu in de tuin groeien kunnen we nóg meer varieren.

op deze plaats oogst ik de pepermunt

Geen opmerkingen: