vrijdag 21 september 2012

Bongerdspad, oude appelrassen en 'deuren dicht!'

Vanochtend drink ik mijn koffie met mijn Pluk de Stad maatje op een bankje aan het Bongerdspad. We hebben daar afgesproken voor een bakkie om daarna appels te plukken voor de Duurzaamheidsmarkt a.s. zondag. Na een hoop nieuwtjes uitwisselen op het gebied van bomen en boomgaarden ruimen we de koffie op en gaan aan de slag. Mijn uitschuifbare plukstok blijkt goed van pas te komen. Veel appels hangen zó hoog dat ze alleen met de lange stok te plukken zijn.


Het blijft toch een geweldige bezigheid. Telkens schuiven we een boom door en plukken we weer een ander ras. In totaal hebben we appels geplukt van 7 verschillende rassen! We willen ze op de Duurzaamheidsmarkt laten zien én laten proeven. Een deel van de appels zal ter plekke bereid worden tot appelmoes in 'rocket stoves' door enkele Transition Town Zutphen collega's.


Meer informatie over de markt vind je hier; http://subsites.zutphen.nl/15128/Over_De_Kaardebol-Duurzame_initiatieven-Dag_van_de_Duurzaamheid.html

Nu het wat herfstig begint te worden ben ik veel minder in mijn tuin. Vanmiddag ben ik nog maar eens gaan oogsten; pepermunt, die is nu gewassen en hangt weer te drogen. Ook 6 cherrytomaatjes (die op zijn voor je er erg in hebt). De vaart is er een beetje uit al zag ik op de valreep dat ik morgen weer nodig frambozen moet oogsten. Het is gek maar vandaag ging de verwarming weer even aan. We moeten er weer aan wennen dat 'deuren dicht!' moeten en het gordijn moet weer voor de trap. Dit weekend gaan we de kasten maar weer eens nakijken, zijn er genoeg warme jassen en truien? De zomerspullen kunnen weer naar de zolder. Voor alles een tijd!



Geen opmerkingen: