donderdag 20 september 2012

symmetrie, soep uit de hooikist en zelf kruidenboter maken

Het fenomeen symmetrie is toch een fascinerend iets. Ik lees dat hommels een voorkeur hebben voor symmetrische bloemen, een bloem die niet symmetrisch is wordt minder bezocht dan zijn symmetrische soortgenoten. De rust die uitgaat van symmetrie herken ik. Voor de foto moet deze ster precies op de lijnen en precies in het midden liggen, dan vind ik de foto goed. 

Je ziet hier onze nieuwe badmat gemaakt van gerecyclede overhemden. Dat recyclen heb ik trouwens niet zelf gedaan hoor, die eer komt een ander toe (gekocht bij Kitch Kitchen in Amsterdam). Onze oude mat ligt als reserve in de kast, zo begint (en eindigt) de dag heel vrolijk!


Vandaag maak ik groentensoep met broodjes en kruidenboter. Er is een pan voor de 'flexitariers' en een pan voor de vegetariers in ons gezin. De pan met water, groenten en bouillon breng ik even aan de kook en zet 'm daarna in de hooikist. Daar wordt de soep prima in gaar. Toch heb ik de pan met soepballetjes daarna nog 10 minuten op het vuur gehad. Ik weet eigenlijk niet of vlees wel voldoende gaart in de hooikist? Geen risico; goed verhitten dus. De vegasoep is wél oké na de hooikist.

Kruidenboter maak je heel gemakkelijk zelf, ik moet zeggen dat ik eigenlijk niet eens weet hoe die uit de winkel smaakt. Ik gebruik een half pakje roomboter en voeg daaraan toe een teentje uitgeperste knoflook, een beetje zout en peper (hoeveelheid; even proeven) en meng dit door elkaar. Eventueel kun je nog andere kruiden toevoegen maar voor de smaak is dat niet echt nodig. 


1 opmerking:

janneke zei

Wat een mooie badmat!!!!
Of ik van symmetrie houd weet ik niet. Vind het soms ook lastig!
Maar 'strakke' en grafische vormen vind ik wel heel mooi.
Dus... die bloem!!