zaterdag 29 juni 2013

een opgeruimde wijk en een opgeruimd gevoel

Vandaag schrijft de Trouw over een man in Delft die 10 jaren zwerfvuil raapt op weg van en naar zijn werk. Hij heeft daarbij geteld hoeveel blikjes en plastic flesjes hij heeft verzameld. Je zou kunnen juichen van het grote getal en ik besluit dat te doen (en niet te denken aan alle blikjes en flesjes die de afgelopen jaren dus niet zijn opgeruimd ;-( Ik neem het artikel mee naar het wijkcentrum waar ook wij vandaag weer een zwerfvuilopruimactie hebben georganiseerd. Rond de koffie met koeken die de eigenaar van de supermarkt sponsort verzamelen zich 14 grote en kleine wijkgenoten. 

'dit blikje is niet groen'
De raper in Delft verzon een slogan 'Heineken blikjes zijn niet groen', en die vond ik zó goed gevonden. Ik was ervan overtuigd dat ik vandaag wel een Heineken blikje zou vinden om op de foto te zetten. Het werd Grolsch; ook goed...

Ik raap samen met oudste. We ontdekken in een gemeenteperkje opeens deze bessenstruik! We rapen én oogsten dus vandaag. Niet veel hoor, even voor de lekker, de rest is voor andere voorbijgangers. Wel leuk dat iemand hier een struik heeft neergezet. In het stukje wijk waar we lopen zijn allerlei stukjes groen die zich prima zouden lenen voor adoptie. Tijdens burendag in september zou je een dergelijk pleintje kunnen omtoveren in een bessenplantsoentje of een kruidenparkje. Mogelijkheden genoeg...


En dan hier de buit van vandaag! Twee uurtjes werk, een gezellige bezigheid en de wijk ligt er weer spic en span bij. Een andere slogan in het krantenartikel was; 'opgeruimd geeft een opgeruimd gevoel' en ook die kan ik helemaal beamen. In oktober verzamelen we weer ;-)