dinsdag 25 juni 2013

Wat leuk, een pluksteeg!

Als je een eetbare tuin wilt en je hebt niet zoveel ruimte dan is het een uitdaging om niet alleen horizontaal maar ook verticaal te verbouwen. Dat leerde ik tijdens een info avond over permacultuur en sindsdien bekijk ik schuttingen, boomstammen en muren heel anders! Wat een hoop ruimte heb je extra in je tuin als je ook in de hoogte denkt!

Een buurtgenote had hetzelfde doel voor ogen. De houten schutting ging eruit en werd vervangen door bakken gevuld met aarde. Ik vind het idee helemaal gewéldig! Er is zo een 'pluksteeg' ontstaan waar buren, die er met hun fiets doorkomen, een takje van het één of ander kunnen plukken. Als de planten groter worden wordt het een groen, lekker ruikend gangetje!




 


Vooral het uitnodigende karakter van zo'n muur vind ik mooi. Het is dat ik de kruiden ook zelf in mijn tuin heb, anders zou ik er vast wel eens langslopen met een schaartje ;-) Het doet me denken aan een eetbare tuin in Limburg, we waren er naar op zoek voor een rondleiding maar liepen vertraging op toen we langs een heg met Japanse wijnbesjes liepen. Die moesten natuurlijk geproefd worden! Een paar meter verderop bleek de ingang van de tuin. Wat een warm welkom was dat, al smullend liepen we naar onze bestemming toe! Zo kun je een prachtige tuinafscheiding maken waar niet alleen jijzelf maar ook een ander van kan genieten ;-)

3 opmerkingen:

izerina zei

Dat is echt delen!

Anoniem zei

Dat is wel echt superleuk!

Nietzomaarzooo zei

Wat een inspirerend idee! Bedankt voor het delen daarvan.