vrijdag 28 juni 2013

zon rondom

Het huis van mijn opa en oma had vroeger de naam 'zon rondom'. Ik hoor nog hoe mijn opa die twee woorden uitsprak, dat is niet op te schrijven, dat moet je horen. Mijn opa en oma waren allebei Drent, dat taaltje hoor ik niet meer zo vaak... M'n broer en ik praten nog wel eens tegen elkaar op z'n opa's, dat geeft warme herinneringen. 


een detail van een pentekening die ik liet maken

En zoals dat vaak gaat met dingen van vroeger, als het er niet meer is besef je opeens hoe bijzonder het eigenlijk was. Zon rondom bijvoorbeeld. Bij een vrijstaand huis kun je die tekst verwachten maar de woorden betekenen voor mij veel meer. Als ik bij mijn opa en oma logeerde erváárde ik die woorden, ik was er zó graag dat ik oma belde zodra de vakantie begon; 'oma, mag ik komen logeren?' En het antwoord was altijd 'ja!' Ik nam m'n eigen dekbed mee én m'n beer en sliep in het kamertje aan de voorkant van het huis. De tijd bij mijn opa en oma is zó in mijn geheugen gegrift en is zo gekoppeld aan het gevoel 'zon rondom' dat het ook eigenlijk niet anders kan dan dat ik allemaal elementen van het leven van toen naar mijn eigen leven nu wil brengen...

In de stad heb ik al vaak met deze letters in mijn handen gestaan. Zal ik ze kopen en op de planken van ons huis spijkeren? Beetje gek voelt dat, we hebben een hoekhuis dus hoe zit dat met die zon rondom? Maar gisteren besloot ik ze mee te nemen. In onze slaapkamer, in de vensterbank ligt nu ZON RONDOM. Als ik 's ochtends mijn gordijnen opendoe is het het eerste wat ik zie. Een eerbetoon aan toen, een voornemen voor nu! En die gebroken vensterbank? Daar hou ik van ;-) Niets in het leven is perfect, accepteer!





1 opmerking:

meiske zei

Mooi. Ik logeerde weliswaar niet bij mijn opa en oma's, maar heb ook hele fijne herinneringen aan ze.