dinsdag 4 juni 2013

de wereld een beetje mooier kleuren en een give away!

Tijdens het ophangen van de was denk ik na over mijn kinderen, de dingen die ze in hun leventjes tegenkomen en hoe we ze daar, als ouders,  het beste in kunnen begeleiden. Door zelf al een tijdje mee te lopen op deze aarde (wat klinkt dat oud ;-) heb ik ervaringen opgedaan, inzichten verzameld en keuzes gemaakt. Maar daarvoor heeft er best heel wat water door de IJssel moeten stromen ;-) In het leven van mijn kinderen gebeuren ook allerlei dingetjes; ik zie dezelfde situaties die ik meemaakte toen ik klein was. Dingen waar ze verbolgen over zijn of in de war, net als ik vroeger. Zij zullen ook met vallen en opstaan groter groeien, dat is nodig om een 'heel' mens te worden.


Door het lezen van bepaalde boeken zijn bij mij de afgelopen jaren veel kwartjes gevallen; In de babytijd hielp het boek van Ria Blom 'regelmaat en inbakeren' mij. Kennismaken met de homeopathie gaf mij zicht op mijn eigen verantwoordelijkheid in het leven. De boekjes van Thich Nhat Hanh en de Dalai Lama leerden mij over rust en acceptatie. Sarah Napthali en haar 'boeddhisme voor moeders' boeken kwamen ook precies op het goede moment. Eckhart Tolle 'een nieuwe aarde' heeft op mij enorme indruk gemaakt en het boek 'een tevreden leven' van het echtpaar Scott is enorm inspirerend, zij leven helemaal zelfvoorzienend en hoe ze dat doen wordt beschreven in hun boek. In dat laatste boek lees ik mijn droom...

En zo zie je een stukje van mijn boekenplank. Op mijn nachtkastje liggen de boeken die nú inspireren. Die stapel varieert, op dit moment lees ik 'de kabbalist' van Geert Kimpen. M'n boek over 'omdenken' heb ik uitgeleend. Fijn als meer mensen kennismaken met ideeen die bevrijdend kunnen werken!

Als ik met mijn kinderen praat over dingen die ze tegenkomen en we samen nadenken over hoe je daar nou het beste mee om kunt gaan zing ik wel eens een regeltje voor ze. Het komt uit een liedje van Herman van Veen 

'Anne, de wereld is niet mooi, maar jij kunt haar een beetje mooier kleuren...' 
(en dan vervang ik Anne natuurlijk voor de naam van mijn eigen kind)
Daarin zit de acceptatie voor hoe de wereld (lees; het leven) soms is maar wordt ook verteld dat dat niet is waar je bij stil hoeft te blijven staan; je kunt er iets náástzetten; wij kunnen zélf de wereld een beetje mooier kleuren!


Dit boekje van Sarah Napthali wil ik graag weggeven. Het boekje staat in mijn boekenkast maar omvat de ideeen die in de andere 3 boeken voor mij al zó duidelijk omschreven staan dat het een soort samenvatting is. Heb je interesse? Laat dan even een berichtje achter op mijn blog of via het mailadres wat je hiernaast ziet staan.

3 opmerkingen:

Marrie-jette zei

Ik zou het boekje wel graag willen lezen en als het me aanspreekt weer doorgeven.
marrie-Jette.

Sandra zei

Ik kan dit boek zeer goed gebruiken. Ik denk zelfs dat ik nood heb aan zo een boek :-).

Marrie-jette zei

oeps.Sandra lijkt het wel heel erg nodig te hebben.Dan trek ik me wel terug.....