dinsdag 25 december 2012

Kerst...

Alsof we deze dagen niets anders doen dan eten... nee hoor, we wandelen, doen spelletjes, lezen kranten, praten bij, maken de Dokter Denker Puzzel uit het Dagblad van het Noorden (die mijn ouders meebrengen, zij logeren bij ons) én... eten natuurlijk ook typische kerstdingen. Ik vind het leuk jullie daar iets van te laten zien. 
Zo bakte ik een grote tulband;

340 gr bloem
225 gr suiker
150 gr vloeibare boter 
3 eieren
4,5 theelepel bakpoeder
3 eetlepels melk
scheutje citroensap
snuf zout
150 gr krenten/rozijnen/cranberries

1 uur op ongeveer 160 graden


kookten we een heerlijk pure tomatensoep met alleen tomaten (10) aangevuld tot 2 liter, een blikje tomatenpuree, 4 bouillontabletten en allerlei kruiden uit de tuin, door de roerzeef...


En maakten we deze custardpudding, in een oude vorm die vroeger van mijn beppe is geweest. Beppe maakte de pudding (met 7 kinderen) trouwens vaker in een grote kom die dan op tafel werd gekeerd en in taartpunten werd gesneden. Onze custardpudding is verrukkelijk met frambozenjam van mijn moeders hand. Tijdens het eten van de pudding raken we aan de praat over pappen en puddingen van vroeger, over eten op de bon, over varkens en kippen tja, waarover niet... het is gezellig, het is ouderwets kerst!


2 opmerkingen:

Trudy zei

´t Is genieten bij jou, zo te lezen! Die tulband wil ik ook nog wel eens maken zeg! Ik wil je nog even bedanken voor de pitten en het lieve kaartje erbij. Fijne dagen verder nog!

Anoniem zei

ziet er gewoon goed uit fijne dagen
groetjes tineke