zondag 9 december 2012

kiemen update, zonnetje van klei én zelf erwtensoep maken

Op het aanrecht wordt ondertussen rustig gekiemd, rood en geel door elkaar, dat wordt straks een kleurig geheel. Dagelijks krijgen de ontkiemende zaden schoon water, nét tot aan het roostertje, hier en daar verschijnt al een klein worteltje...


Was het gisteren buiten nog wit, nu is het nat... Tot het middaguur wordt in pyjama's gelopen en de krijgsels van Sint worden uitgeprobeerd. Door steeds een ander kleurtje op je bolletje te rollen krijg je toverballen, leuk om ze daarna in plakjes te snijden


En als de zon dan écht niet tevoorschijn wil komen, dan maak je hem toch gewoon zelf? ;-)


Nu ik naar buiten kijk schijnt toch opeens de zon (een kwartiertje geleden gingen we wandelen en zijn we terug gevlucht naar huis... het weer is zo veranderlijk als het weer!) Met het 'snertweer' van zojuist was ik, thuisgekomen, begonnen met het maken van een ouderwetse pan snert, het recept vind je hier (ik heb ongeveer een kwart van de ingredienten genomen, anderhalve liter soep vind ik genoeg ;-). De knolselderij uit de diepvries krijgt zo eindelijk z'n bestemming en de groentela is dan nu eindelijk écht leeg! De pan met groente, bouillon en spliterwten heeft 10 minuutjes gekookt en staat nu in de hooikist. Dat geeft op een ander moment weer rust; het eten is dan al klaar (waarschijnlijk morgen voorafgaand aan het sporten van oudste).

1 opmerking:

Trudy zei

Prachtige kleurige maaksels zo van de klei, maar het zonnetje is wel echt een kunstwerk hoor! Hier staan de ingrediënten voor de erwtensoep ook al klaar. Deze week ga ik het zeker maken. Ik doe dat op het petroleumstel, met lampenolie erin. Mmm ik heb er nu al zin in!