maandag 23 september 2013

gevallen kwartje en 2 reuzen

We hebben een sappan en we hebben veel appels. 1+1=2; ik ga appelsap maken! De appels ongeschild en met klokhuis in de pan. Wel in kleinere stukken dan je hier ziet, de warme stoom  moet er goed bij kunnen.


En dan de pan op het vuur. Het duurt een tijd voordat de appels beginnen te slinken, ook het aftappen van sap gaat langzaam. Na een tijdje heb ik het gevoel dat er geen beweging meer in zit. De massa is nauwelijks gezakt en de sapopbrengst is minimaal... Niet voor herhaling vatbaar deze manier van appelsap maken.

En dan opeens valt bij mij het kwartje! Vandeweek vroeg ik me af hoe het toch kan dat onze gasrekening zo tegenviel. Vandaag begrijp ik het! Hoe meer ik me met oogsten bezig ga houden hoe vaker je me achter het gasfornuis ziet staan. De sappan maakt veel uren! De opbrengst is daar ook naar en wordt dankbaar genuttigd. Limonades en sappen hoef ik niet meer aan te schaffen. Yokidrink maken we zelf met karnemelk en vruchtensap, daar zit een grote besparing maar die verdwijnt natuurlijk deels naar onze energierekening... Niet dat het me zal weerhouden van zelf inmaken trouwens ;-) We zijn al een tijdje aan het dubben over een nieuwe/andere keuken, de onze is oud en versleten. Eén ding is zeker; dan gaan we electrisch koken!

In het voorjaar schreef ik hier een blogje over pitten van de reuzenpompoen! Eén pit ging naar een schooltuin in Leuvenheim. En vandeweek... kreeg ik deze foto toegestuurd. Leuk, dankjewel!


3 opmerkingen:

Anoniem zei

Vorig jaar heb ik ook op jouw manier appelsap geprobeerd te maken, zelfde "probleem" en ook geen succes. Het gaat beter als je appels kookt en er water aan toe voegt, dan krijg je troebel en heerlijk sap! Moet je wel van houden natuurlijk!
En ja, die gasrekening gaat keihard omhoog met al dat inmaken van ons! Wij denken er ook over om electrisch te gaan koken als we de keuken gaan vernieuwen. Stroom kun je tenminste zelf opwekken! Dat er dan ook nieuwe pannen moeten komen, daar denk ik nog maar even niet aan ...

izerina zei

Ooit heb ik een jaar extra broden gebakken voor een vriendin. En inderdaad ik had meer gas verbruikt.Maar is electrisch koken dan voordeliger?

Annemarie zei

Oh, wat leuk, die foto van de pompoenen! Ik heb ook zaden van je gekregen, maar helaas sloegen ze niet goed aan, al in de potjes overleden...misschien heb ik ze niet goed behandeld. Maar leuk dat het bij anderen wel goed is gegaan!

groetjes, Annemarie