dinsdag 17 september 2013

water en petje af!

Terwijl de kinderen van groep 7 én groep 8 (zoon én oudste) in de bus vertrekken naar het Watermuseum in Arnhem rijdt er een auto met 6 ouders achteraan. Eén van die ouders ben ik. We 'doen' letterlijk een ochtend museum want in het Watermuseum ervaar je water in al zijn facetten. We kruipen door rioolbuizen en komen daar van alles tegen, we fronsen onze wenkbrauwen bij ingewikkelde waterzuiveringssnufjes, we maken dammen met schotten en zandzakken en proberen een bootje te laten varen, we kijken naar een film en verbazen ons over wat water eigenlijk betekent. Beelden uit andere landen bijvoorbeeld waar het water niet zomaar uit de kraan komt lopen. Wateroverlast, watertekort, watervervuiling, heel interessant!


In het laboratorium trekken we witte jassen aan en doen proefjes zoals zwembadwater maken uit zout water en de Nederlandse vlag maken met kleurstof en verschillende stoffen (water is zwaarder dan olie, en dat is weer zwaarder dan spiritus) in een reageerbuisje. Ergens anders ruikt het naar rotte eieren en wordt groen water gemaakt. We komen tijd tekort. 


In het laboratorium maak ik een foto van details van een kast. Fascinerend die kleuren! Alleen de sticker herinnert je eraan dat wat je ziet er wel mooi uitziet maar dat je er voorzichtig mee om moet gaan.

Nu zit ik thuis m'n blogje te schrijven, kopje koffie erbij want dat heb ik vanochtend gemist ;-) Wat een leuke, leerzame ochtend, óók voor ouders en één ding is voor mij weer bevestigd; Wat voel ik veel bewondering voor leerkrachten! Meer dan 50 enthousiaste kinderen en dat gestructureerd laten verlopen... petje af!

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Dat museum is inderdaad ontzettend leuk! En die bovenste foto vind ik práchtig: mijn lievelingskleuren en een beetje "hocus pocus"; ik zou 'm zo inlijsten!

Het lieve leven... zei

dat lijkt mij idd een boeiend museum! en idd...ik doe het de leerkrachten niet na. Groetjes Petra

Erna zei
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.