zondag 8 december 2013

Gunst, 't is kunst!

Sinds gisteravond staat ons boompje weer in de kamer. De afgelopen jaren zagen we de versieringen veranderen afhankelijk van de leeftijd van de kinderen. Van zelfgemaakt naar 'doordacht' en alles wat daar tussen in zit. Eén ding is constant gebleven, dat is de piek. De afgelopen jaren kwamen daar de oranje lampionnetjes rond de lampjes bij. Dit jaar hangen (ongeveer) de kleuren van de slingers in de volgorde van de regenboogkleuren ;-)


Of eigenlijk is er nóg iets hetzelfde gebleven en dat is de boom zelf! Nu alweer 10 jaren geleden kocht ik een tweedehands kunstkerstboompje voor 10 euro via Marktplaats. Dat leek me een goede investering voor mijn portemonnee en het milieu. En dat blijkt het ook te zijn. In die 10 jaren heb ik zeker 150 euro aan kerstboomkosten uitgespaard en heeft het bos mij geen boom hoeven leveren. Naalden liggen er alsnog gewoon op de grond, net als bij een echte kerstboom ;-) De lampionnetjes pluk ik in het najaar en bewaar ik voor kerst. In de boom staat dat, vooral 's avonds, heel gezellig.


Wat grappig is, is dat mensen vaak helemaal verbaasd zijn als ze zien dat we een kunstboom in huis hebben. Het beeld dat iemand van me/ons heeft strookt dan niet met hoe het in de praktijk blijkt te zijn. En daarover ben ik dan weer verbaasd. Je kúnt, uit overtuiging, een kunstkerstboom hebben (wel tweedehands natuurlijk ;-). Als de boom er weer staat vind ik dat het begin van een knusse tijd. Net als de houtkachel nodigt een boom uit tot binnenzijn, het binnen gezellig maken en daar hou ik van...

1 opmerking:

Anoniem zei

Goed bezig! Wij kochten vorig jaar via de Lets een kunstboom en ik ben er helemaal blij mee! Alleen wacht ik nog wel even met opzetten, eerst even een tussentijd met niks tussen Sint en Kerst, dat vind ik zelf altijd het fijnst. Ik heb wel kaarsjes aan!