dinsdag 20 november 2012

Meroakels!

Vandaag een extra blogje! Al lang geleden noteerde ik in mijn agenda de verjaardag van mijn opa. Het is vandaag al 107 jaren geleden dat hij werd geboren en jammergenoeg al een tijd geleden dat hij overleed.  Nu ik in mijn gedachten veel bezig ben met de aanleg van de boomgaard ben ik ook heel geregeld weer terug in de tijd dat mijn opa en oma er nog waren. Wat zou ik ze allebei nog graag eens willen spreken... Op 20 november gingen we op bezoek bij mijn jarige opa en altijd als ik hem, als meisje, vroeg; Opa wat wil je voor je verjaardag? Dan antwoordde hij 'een zelfgebakken boterkoek!' Dat vond ik leuk om te maken! Een boterkoek met bakgember was opa's favoriet.

bijzonder, uitzonderlijk...
Op de foto zie je mij met mijn opa. Ik heb de foto ingelijst en er een uitspraak onder geschreven die typerend was voor mijn opa. 'Meroakels' is Gronings en betekent; bijzonder, uitzonderlijk! Dat was opa's reactie als je hem iets bijzonders vertelde (of als je hem bijvoorbeeld je rapport liet zien ;-) of als hij een zelfgebakken boterkoek kreeg op zijn verjaardag.
Ik heb besloten een traditie te starten. In 't vervolg eten we op 20 november boterkoek met gember! Ter ere van mijn opa die zo belangrijk voor me is geweest...


het recept van de boterkoek;
175 gr boter
125 gr basterdsuiker
200 gr bloem
snuf zout
3 el bakgember
vanillesuiker zakje

alles kneden en in een bakblik, stevig aanduwen,
scheutje gembersiroop erover en met een lepel uitsmeren

20 á 25 minuten op 200/220 graden


2 opmerkingen:

sjouke zei

Klinkt heerlijk. Wil je het recept delen?

janneke zei

Ken je de uitdrukking allernoast dan ook?
Dat zei mijn schoonvader vaak.