maandag 28 januari 2013

alle beetjes helpen, tijd voor actie!

Vandeweek raakte me een nieuwsbericht op de NOS site. Er werd verteld over aardbevingen die toenemen in aantal en kracht in Noord Groningen. Die kwam binnen! Eerder al, in november las ik over een buitenlands gasconcern wat naar gas gaat boren in de Noordzee, dat was voor mij de directe aanleiding toen om me te verdiepen in mogelijkheden van duurzame energie die lokaal wordt opgewekt (en over te stappen naar de ZET daarover lees je in dit blogje).

Vandaag begint de Trouw met de kop; 'Onrust over gaswinning zwelt aan', huizen met scheuren, aardbevingen die zwaarder worden... Ik voel iets heel verdrietigs opborrelen. Autoriteiten adviseren de minister de gaswinning in Groningen zo snel mogelijk te minderen maar dat is economisch onverantwoord is de eerste reactie van de minister...

Jongens, waar zijn de slingers... in elk probleem schuilen mogelijkheden, daar ben ik van overtuigd. Schrik is soms nodig om te komen tot verstandige stappen. De wereld zit natuurlijk veel ingewikkelder in elkaar dan ik met mijn 'boomgaard-aanleggen-verstand' kan bedenken maar verantwoordelijkheid nemen voor mijn eigen stukje kan ik wel!

Dat betekent; ik ga nú contact leggen met onze zonnepanelenleverancier om de mogelijkheid van extra panelen te bespreken. En nu denk je; wacht even hoor, het gaat over gas en nou gaat ze met zonnepanelen aan de slag? Helemaal waar! In de eerste plaats voelt het onafhankelijk worden van een energieleverancier meer dan goed (ook in mijn portemonnee maandelijks, de grote uitgave is gedaan, die voel ik niet meer). De fluitketel heb ik ondertussen vervangen voor een waterkoker en electrisch koken in de toekomst houden we in gedachten. We blijven actief de hooikist gebruiken (een feestje op zich!) en we blijven koken 'met het gas uit', meer 'gaar laten worden' eigenlijk.

Kijk eens naar buiten? De zon schijnt! Kom we gaan slingers ophangen!

het is feest in de meterkast!

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Waterketel voor waterkoker omgeruild? Zou ik niet aan gedacht hebben maar ik vind het een keigoed idee! In onze caravan hebben we een waterkoker liggen, deze week maar eens even oppikken bij de stalling!

Anoniem zei

Van mij hebben ze in Groningen niet zo veel last. Ik heb het afgelopen jaar de verwarming niet aangedaan en de afrekening komt binnenkort, maar ik weet nu al dat ik maar 143 m3 gas heb verbruikt. Nu nog zorgen dat ik het douchen onder de 10 minuten weet te krijgen (sta er zo een uur onder), en volgend jaar wordt het echt een feest. Koken doe ik al electrisch.