donderdag 3 januari 2013

nieuwjaarstraditie en oliebollenbrood

Als je iets al jaren doet wordt het een traditie, wat bouwt een mens eigenlijk veel steeds terugkerende dingen om zich heen! Vandaag is er ook weer zo ééntje. Al jaren bakken we, ná het nieuwe jaar, oliebollen bij de buren in de garage. Dat komt zo; jaren geleden kocht ik eens oliebollenmix na het nieuwe jaar voor een zeer zacht prijsje, de winkelier wilde er van af.  We hadden die oud en nieuw doorgebracht in een vakantiehuisje en de oliebollen die we daar gekocht hadden waren niet te eten, kan gebeuren. Thuisgekomen gingen we de scha inhalen. Manlief stond in de ijzige kou buiten met de frituurpan toen de buurvrouw daar (letterlijk en figuurlijk) 'lucht van kreeg'. Zij stond in haar garage oliebollen te bakken voor een nieuwjaarsreceptie. De match was zo snel gemaakt. Tegenwoordig vertelt de buurvrouw ons wanneer ze bakken gaat, de frituurpan blijft aan en onze oliebollen gaan er achteraan!


Vandaag is het zover; de oliebollenmix is helaas niet voor een zacht prijsje, de winkelier heeft duidelijk een strakker inkoopbeleid dan toen, we komen zelfs met de meest luxe variant thuis... nou ja, proberen we dat ook eens. Papa, de oliebollenbakker, kan de consumptie van vrouw en 3 kinderen net bijbenen. We genieten lekker van de oliebollen op 3 januari, zo kunnen we er wel weer een jaartje tegen! (Uitslag van de test; de 'gewone' oliebollenmix is minstens zo lekker als de luxe variant!)

Ondertussen hebben de kinderen vandaag overal en nergens kerstbomen vandaan gehaald. Volgende week zijn ze in te leveren voor 50 cent per stuk en dat nodigt uit tot actie! Zo heb je lekker wat te doen in de vakantie, kun je een centje verdienen en blijft de wijk mooi opgeruimd!

Iemand  nog een kerstboom nodig?
ze kosten 50 cent per stuk!
Voor degene die nog oliebollenmix heeft staan of er wél voor een zacht prijsje van kan inslaan; je kunt er een heerlijk brood mee bakken, oliebollenbrood heet dat dan. Ik denk dat ik het recept daarvoor eens in een consuminderboek las, het is dus niet mijn eigen vondst ;-)
Je maakt een oliebollenbrood als volgt;

1 pak oliebollenmix
400 cc water toevoegen, kneden met deeghaken
250 gr gewassen rozijnen en evt krenten toevoegen
in een ingevette cakevorm of taartvorm doen
45 minuten laten rijzen
30 minuten in de oven op 225 graden
even checken of het gaar is
lekker met boter en poedersuiker

Dan moet ik ook nog iets corrigeren van wat ik eerder schreef over 'boerenjongens op oudjaarsavond'. De rozijntjes die ik met mijn moeder at waren altijd 'rozijntjes op sap' (dus niet rozijntjes op brandewijn...), mijn moeder wist nog waar ze ze vroeger kocht maar die winkelketen bestaat niet meer. Ik heb gegoogled op internet maar kan niet vinden waar rozijntjes op sap nu nog te koop zouden zijn, iemand een idee? 

4 opmerkingen:

ella zei

Dat brood lijkt me erg lekker, miss toch even uitproberen.

Anoniem zei

Bedankt voor het recept van oliebollenbrood! Kreeg net deze week 'n pak mix aangereikt dus komt goed uit.

Groet,Marga

Anoniem zei

als je echt consuminder oliebollen wilt bakken, maak je ze gewoon van bloem, melk, eieren en gist. Heel lekker en goedkoop. In elk standaard kookboek of de allerhande en boodschappen van vorige maand is wel een recept te vinden. Zo werden ze vroeger altijd gebakken en wordt koopmans er rijk van.

Unknown zei

De rozijnen die jij zoekt zijn te koop bij de slijter onder de naam boerenjongens.