woensdag 2 januari 2013

tijd voor verandering tijdens de nieuwjaarsduik

Onze nieuwjaarsduik vindt plaats in het zwembad... nou ja, onze... sinds een aantal maanden hebben onze kinderen hun diploma's wat maakt dat ik vandaag droog weer uit het zwembad naar buiten stap ;-) Ik heb heerlijk zitten lezen in tijdschrift 'PRANA' en dan het themanummer 'verandering'. Wat ik lees raakt me, ik herken veel dingen en voel me regelmatig aangesproken. De hele 'wandeling' met als bestemming 'boomgaard' past erin, alle facetten ervan komen voorbij. Om al die dingen samen te vatten is best lastig, maar een aantal highlights schrijf ik hier op;

slechts het water dat wij te drinken geven 
zal ons verkwikken
slechts het brood dat wij te eten geven 
zal onze honger stillen
slechts het gewaad dat wij wegschenken
zal ons bekleden
slechts het woord dat leed verzacht
zal ons troosten
slechts de zieke die wij bezoeken
zal ons genezen
slechts de gevangene die wij verlossen
zal ons bevrijden


Ik lees over onzekerheden die je tegenkomt op de weg van verandering/ ontplooiing. Ik lees over mentoren die je op je weg tegenkomt. Ik lees over je bewustworden van de rol die voor je is weggelegd (en het nemen van die rol). Ik lees over de verantwoordelijkheid om zelf 'de slingers op te hangen' (waarop mijn hart een sprongetje maakt). Over 'planning' die bedoeld is je doel te verwezenlijken (maar die vaak een doel op zichzelf wordt met bijbehorende verlammende werking). En ik lees over het navigatiesysteem wat ons emotionele leven eigenlijk is. En dat wordt zó mooi en zó toepasselijk voor mij uitgelegd dat ik dat hier wil opschrijven;

'Zoals fruitbomen over precies die kwaliteiten beschikken 
die ze in staat stellen de eigen fruitsoort te creeren, 
zo beschikken mensen over precies die kwaliteiten
die ze nodig hebben om hun eigen wensen en verlangens te kunnen realiseren. 
Zoals er in de natuur een vaste route is van bloesem naar vrucht en van zaad naar oogst, 
zo is er ook in de natuur een welbepaalde weg van wens naar werkelijkheid. 
(uit Marinus Knoope 'de creatiespiraal')

Stof tot nadenken, het herlezen waard... en laat dat boek van Marinus Knoope nu in de boekenkast van manlief staan. De komende tijd zul je me vaker langs de rand van het zwembad vinden ;-)

2 opmerkingen:

ella zei

Zeker stof tot nadenken. Mooie blog.

kristel zei

Mooi