maandag 14 januari 2013

Een echte boeien-broek!

Situatieschets; een nieuwe spijkerbroek, maatje mij, ligt al maanden in de verstelmand... Er zit een scheur ter hoogte van de knie, dat is de reden dat ik de broek heb gekregen. Dankbaar nam ik hem destijds in ontvangst met het idee; daar doe ik nog wel eens iets mee. Maar dat 'eens' was ver weg gezakt. Ik wist niet eens meer dat ik de broek had, totdat... ik gisteren het stof van mijn naaimachine blies en de verstelmand eens omkeerde! Wat een vergeten kleren, sommige maar met een klein probleempje. Zo naaide ik gisteren een knoop aan een spijkerbroek voor zoon en heeft hij vandaag een 'nieuwe' spijkerbroek aan naar school. 2 rokken idem dito, een naadje gestikt, nog een naadje gestikt en zie daar; weer meer keus in de kast. Deze broek pas ik eens, bekijk ik eens, ik graaf in mijn brein; wat kan ik en wat heb ik... In mijn kast liggen een heleboel van deze omakleedjes, ze fascineren me altijd, zo ouderwets, zo vrolijk, zo kitscherig, zo... leuk! Dus ik denk 'waarom niet?' Ik zoek een bijpassend garen, speld de 'lap' op de broek en naai hem d'r met de hand op. Terwijl ik dat doe denk ik 'boeien' zoals ik het m'n kinderen wel eens hoor zeggen. Het betekent iets als 'lekker belangrijk' en zo is het. Dat boeien krijgt in dit geval 2 betekenissen, op internet vind ik er dit over en beide is van toepassing!

  • Boeien; een woord dat verband houdt met onverschilligheid. Spreektaal...
  • Boeien; fascineren, interesseren, intrigeren
Ik ben blij met m'n nieuwe broek!





2 opmerkingen:

Trudy zei

Ik vind 'm geweldig leuk geworden... waar koop je zulke kleedjes ;))

janneke zei

Volgens mij vind je naaimachine het heel fijn dat ie weer eens is af gestoft! haha
Of jij dat je verstelmand weer leeg is!