dinsdag 17 juni 2014

Australische cake

Vandeweek schotel ik iemand een stuk zelfgebakken cake voor. Ik vertel ´dit is Australische cake´ waarop het bezoek zegt ´ah, in verband met voetbal!´


Dat is niet helemaal het geval, dit recept is al een hele tijd één van onze favorieten. Ik bak de cake altijd op een grote bakplaat en er gaan zelfs stukjes van mee naar school voor in de pauze. Een teken dat het recept door de kids is goedgekeurd!

Maar... gezien de spannende wedstrijd van morgen is juist dit recept er nu eentje om te delen op mijn blog. Het komt uit Allerhande 5 uit 2012 en in de loop van de tijd heb ik het recept zelf aangepast. Mijn baksels zijn tegenwoordig zonder geraffineerde suikers en dat bevalt heel goed. In plaats van rietsuiker kun je dus ook witte basterdsuiker gebruiken, in plaats van bijzondere stroop staat in het originele recept ´keukenstroop´

de hoeveelheden zijn voor een volledige bakplaat, ongeveer 25 stukken...

200 gr rozijnen
400 gr boter
350 gr rietsuiker
110 gr kokos
4 eieren
4 el stroop bv agave of ahorn of maple syrup
400 gr zelfrijzend bakmeel

de oven voorverwarmen op 180 graden, de boter smelten in een pan, de rozijnen laten wellen in heet water, in een kom mengen alle ingredienten behalve de boter. Als laatste de boter toevoegen en tot een beslag mengen. Bakpapier in het bakblik en daar het beslag opschenken. In de oven gedurende ongeveer 35 minuten, even prikken om te checken of de cake klaar is...

Mocht Nederland het tóch niet voor elkaar krijgen... dan heb je in ieder geval een heerlijk stukje cake geproefd!




2 opmerkingen:

Anoniem zei

Mmmmmmm! Ga ik ook eens proberen! Staan de restjes in de Minibieb? (grapje hoor).

sjouke zei

Klinkt heerlijk, ga ik ook eens maken.
Het Abel appeltaart recept wat je een tijd geleden blogde is hier nu trouwens favoriet en wordt standaard elke verjaardag gemaakt :-)