zondag 27 april 2014

niet of wel

Toen we kinderen kregen besloten we dat het niet handig was boeken in de woonkamer te hebben. De boeken verhuisden naar de slaapkamer en de woonkamer werd kidsproof. Kortgeleden besloten we dat het tijd was een deel van onze boeken weer terug te verhuizen... De boeken die écht belangrijk voor ons zijn zijn sinds kort weer te vinden in onze woonkamer en dat is heel plezierig! 


Maar voordat het zover was moest er heel wat water door de IJssel stromen ;-) Op de plaats waar nu onze nieuwe boekenkast staat stond namelijk mijn... servieskast! Een verzameling van jaren kringlopen, rommelmarkten, krijgen, bewaren. Veel serviesstukken stonden al zeker 20 jaren mooi te zijn en werden niet gebruikt. De vulling van de kast was meer gewoonte geworden dan belangrijk...


Dat werd een leuke klus voor mij! Eén voor één zijn alle onderdelen door mijn handen gegaan. De vragen die ik mezelf steeds stelde waren;

  1. voel ik hier iets bij?
  2. gebruik ik dit?

Uiteindelijk zijn 2 bananendozen gevuld met servies opgehaald door een goededoelenwinkel, is een deel van het servies in de keukenkast gekomen; om te gebruiken, en is nog een klein voorraadje servies gebleven voor mooi. Van de kast met inhoud maak ik foto's, die gaan op Marktplaats 'gratis'. De kast is binnen een uur opgehaald!

Vandaag spreek ik iemand die boeken in het minibiebje stopt. Ze vertelt me dat ze aan het opruimen is en dat dat heel goed lukt door het anders te doen dan anders. Voorheen bekeek ze dingen en bedacht dan wat ze niet weg wilde doen. Nu bekijkt ze de dingen en bedenkt dan 'wat wil ik houden?' Het is een groot verschil kan ik je vertellen en een goede oefening in loslaten. Gelukkig hebben we de foto's nog ;-)

1 opmerking:

Katrien zei

Oei..:-) ik krijg al lekkere kriebels als ik een klein deeltje van je servies zie. Ben nog lang niet klaar voor de grote opruiming! Haha...