maandag 5 mei 2014

vrijheid... rijkdom!

Voor het eerst sinds we in Zutphen wonen ben ik bij de dodenherdenking op 4 mei. Na een stille tocht komen we aan bij het Gideonmonument waar kransen worden gelegd. Het monument is bij de Broederenkerk, waarin de bibliotheek van Zutphen is gevestigd, en daar wordt gerenoveerd en gerestaureerd, te zien aan alle stellages en hekwerken met sloten... Tijdens de toespraak van de burgemeester, vóór de stille tocht, blijft een zin in mijn hoofd hangen; 'Wat betekent vrijheid voor jou? En hoe geef jij vrijheid door?' 


Tijdens de stille tocht denk ik na over die vraag en probeer ik die te beantwoorden. Na de herdenking maak ik mijn fiets los en fiets ik naar huis. Dit is het beeld wat ik zie, de geuren die erbij horen en de geluiden van vogels moet je er zelf bij denken. Na een herdenking als deze is vrijheid voor mij bijna voelbaar, wat een rijkdom...


En dan is het vandaag bevrijdingsdag; vlaggen wapperen en de zon schijnt. Op verzoek van de kinderen gaan we naar een tuincentrum om de laatste missende plantjes voor hun eigen moestuintjes aan te schaffen en strijken we daarna neer in een speeltuin waar we al een tijdje niet geweest zijn. Terwijl de kinderen spelen vermaken wij ons met koffie en een boek. De zon doet de rest...


1 opmerking:

Vlijtig Liesje zei

Ja, dat is vrijheid!

prachtig beeld van dat kopje met die appel op het bankje.