dinsdag 9 december 2014

iedereen tevreden

Kinderen leren van hun ouders en ouders kunnen leren van hun kinderen... De tekstjes die jongste regelmatig opschrijft vind ik zó bijzonder! Ze zouden niet misstaan op een tegeltje (of als kerstwens?)


waarom ben je bang
als je blij kan zijn


Vandaag gaat de kerstboom in de kamer. We hebben een 'echte nepper', die halen we van de zolder. Aan het optuigen van de boom is ieder jaar merkbaar hoe de kinderen groeien. Begonnen we jaren geleden met vooral zelfgemaakte versiersels, de afgelopen jaren moest de boom vooral zo kleurig mogelijk. Dit jaar gaan we een nieuwe fase in. Na kinderoverleg is de boom rustig dit jaar, slingers in evenwicht, niet te veel verschillende kleuren, blauwe en rode ballen, geen andere versiersels. Alleen jongste moet een beetje bakzeil halen. Voor haar had het best wat uitbundiger gemogen... Als oplossing krijgt zij op haar kamer het minikerstboompje wat ook in de kerstdoos zit. En... worden veelkleurige kerststerren geknipt, gevouwen en gelijmd. Die mogen voor het raam. Zo is iedereen tevreden!



2 opmerkingen:

KruidigMeisje zei

De opmerking van je jongste lijkt op een discussie die ik vorige week had (met een enthousiast en intelligente volwassen vriend). Hij wilde dat zijn vriend x-actie zou doet, zodat -ie gelukkig(er) werd. Ik zei dat dat zijn eigen keus moest zijn, geen moeten.
Want mensen mogen zelf kiezen of je gelukkig willen zijn.
"Waarom zouden mensen kiezen om iets anders te zijn dan gelukkig?"Vroeg mijn vriend.
Omdat soms hun angst of wanhoop te groot is, of ze niet kunnen geloven dat gelukkig zijn mAg voor henzelf. Daarom gaan misbruikte vrouwen regelmatig terug naar hun mishandelende partner, daarom blijven mensen liever in hun vertrouwde omgeving zelfs als die niet goed voor hen is en ze dat weten.
Ik heb er ongeveer 25 jaar over gedaan om te beginnen te geloven dat er de optie was dat ik gelukkig mocht gaan worden. Heet dat een glimpje hoop hebben?
Daarna duurde het nog 10 jaar voor ik kon kiezen voor gelukkig ipv bang.
En ik heb geen slechte jeugd gehad (al wastie niet perfect), gewoon een gewone.

Vlijtig Liesje zei

Die bovenste tekst vind ik mooi. Teruggebracht tot de essentie!