vrijdag 1 februari 2013

the best things in life are free!

Onze spaarkip legde vandaag een duurzaam ei; tweedehands vond ik dit boekje en daar ben ik erg blij mee! Dat zal helpen de hooikist nog frequenter te gebruiken. Ik geloof dat het een boekje is waar je moeilijk aan kunt komen, eigenlijk jammer want ik heb het gevoel dat er best een markt voor aan het ontstaan is, nu in crisistijd... ik heb er zelf even naar moeten zoeken maar uiteindelijk heb ik het dus toch gevonden! Ik kan iedereen aanraden op zoek te gaan naar een hooikist (dat kan ook eenvoudig met bijvoorbeeld een oud dekbed in een kist). Ongelooflijk hoeveel kooktijd dat scheelt. Heerlijk die ruimte op het fornuis. Gemakkelijk want je kunt je eten op een rustig moment van de dag alvast maken voor het drukkere moment van de dag en... er kookt niets over, er brandt niets aan. Ingewikkeld is het niet, een kwestie van uitproberen en doen! In mijn hoofd zit 1/6 wat betekent dat 1/6 van de kooktijd het fornuis aan het werk is en 5/6 de hooikist. Het fijne is... langer in de hooikist is geen probleem. Onze hooikist is ook tafeltje of zitplaats. Multifunctioneel dus!


Dan iets heel anders...

Stel je voor; iemand ruimt de schuur op en brengt een tas met spullen bij mij, spullen waarvan ze denkt dat ik die goed zou kunnen gebruiken. Dat blijkt helemaal waar te zijn! Wat bij haar een opgeruimde schuur betekent is voor mij een uitgave die ik niet hoef te doen. Heel graag wil ik, in dezelfde orde, iets terugdoen. Dat waarvan ík veel heb geef ik terug. Het is win-win-win (twee personen én de portemonnee)! Wat is er nou fijner dan dingen geven, helemaal als dat dingen zijn die je zelf niet meer gebruikt of waarvan je heel veel hebt. Wat voor de één geen waarde heeft kan voor een ander voelen als een groot kado!


Ik word blij van dit soort dingen! Helemaal in tijden waarin euro's zo'n belangrijke rol spelen (hebben we genoeg? houden we genoeg?). Hoe rijk kun je leven zonder dat er een portemonnee aan te pas komt! Het is interessant om te ontdekken hoeveel potentieel er in mensen aanwezig is (en dan bedoel ik niet alleen materiele zaken). Om daar ten volle van te kunnen genieten is het heel interessant om jezelf eens af te vragen... wat heb ík te bieden?



Geen opmerkingen: