zaterdag 17 november 2012

écht Gronings; poffert! (op oma's petroleumstel...)

De week was druk voor ons allemaal, vandaag doen we het rustig aan. 's Ochtends moet er nog gevoetbald worden en bezoeken oudste en ik even een tweedehands kledingbeurs. Dan maken we, op verzoek van zoon, van tomaten een pan tomatensoep voor bij de lunch. Vader en zoon fietsen daarna nog even naar de bieb, de meiden zijn thuis. Nu Sinterklaas weer in het land is wordt er weer druk getekend en geschreven. De schoen van jongste staat om 15 uur al klaar bij de brievenbus (mét tekening en appel voor het paard).

Een tijdje geleden maakte ik een 'broeder' op oma's petroleumstel. Dit is het moment om weer eens een poffert te maken! Een hele tijd geleden deed ik dat wel eens, ik gebruik dan een oude poffertvorm, jaren geleden gered van een voorraad spullen die klaar stond voor de vuilnis. (Je kunt een nieuwe poffertvorm trouwens kopen bij Dille en Kamille)



water blijft net onder de rand van het deksel

Altijd stond het geheel dan 2 uren op het vuur zachtjes te koken. Een poffert gaart namelijk au bain marie oftewel in kokend water. Die lange kooktijd vind ik best bezwaarlijk maar nu met het petroleumstel van mijn oma is het eigenlijk alleen maar gezellig; alsof je een kaarsje aansteekt. Wat je op de foto niet kunt vastleggen is het zachtjes tikken van de poffertvorm op de bodem van de pan met water, een teken dat het water inderdaad kookt. Op de vorm heb ik een stenen vijzel gezet, anders zou het blik nog om kunnen vallen in de pan. 




Je maakt een poffert zo;
meng 400 gr zelfrijzend bakmeel
1 ei
3,5 dl koude melk
100 gr krenten
100 gr rozijnen 
snuf zout
(ik verving de 100 gr krenten voor rozijnen dus totaal 200 gr rozijnen)
beboter de binnenkant van de vorm, ook het opstaande deel en de binnenkant van de deksel
strooi beschuitkruimels in de vorm, doe het deksel erop en schud het geheel
daarin het beslag, deksel er goed op en in de pan.


Het geheel heeft  2 uren zachtjes staan pruttelen. Toen de kookwekker ging kwam dé test; is ie gaar? We keren de poffert en een heerlijke geur vult de kamer...


Op Wikipedia lees ik dat de poffert in Groningen als toetje werd gegeten en dan vooral in de winter (want zware kost), dat was bij mij thuis niet het geval, we aten het als avondeten, net als pannenkoeken. Er ging een scheutje gesmolten boter over je plak poffert en daarop ging dan suiker of stroop. De kinderen willen graag een stukje proeven en daarna ook nog wel een tweede stukje (oftewel; de poffert is goedgekeurd). Het is bijna 5 uur, of het nog wat wordt met ons avondeten is de vraag, nou ja, dan doen we dat ook op z'n zaterdag's; lekker makkelijk! Het toetje hebben we al gehad ;-)


1 opmerking:

Nonnymouse zei

Hmmmm dát ziet er lekker uit!

En mooi ook in zo'n vorm. geweldig!