vrijdag 16 november 2012

appeltjesoverleg en een duurzame actie...

Gisteravond hadden we 'appeltjesoverleg'! Een avond met bevlogen uitleg van een deskundige van Landschapsbeheer Gelderland over oude rassen, over lekkere appeltjes en peren, leuke anecdotes, het uitspreken van ideeen, het stellen van vragen en... gezelligheid. Veel informatie en nog meer inspiratie, daar kunnen we mee verder! Voor mij is er nog iets anders waar ik verschrikkelijk blij van word; hoor je wel eens iets over 'cohesiebevorderend' voor een wijk, dat woord is helemaal van toepassing op wat er in ons buurtje nu borrelt; we hebben zin om, met elkaar, een mooie plek te creeren voor de wijk en dat voelt héél goed! Met huiswerk zijn we uit elkaar gegaan, alles wat we gehoord en bedacht hebben tekenen we, ieder afzonderlijk in een kaart zoals we denken dat mooi zou kunnen zijn. Die ideeen brengen we samen en met advies wat we dan weer mogen vragen zal gekeken worden naar geschiktheid qua bestuiving en locatie.

minimaal 5 rassen in een potje, zonder suiker want heerlijk zoet!
Vannacht heb ik de hele nacht boomgaarden aangelegd, bomen geplant, fruit geplukt...

Iets anders; vanochtend heb ik de stoute schoenen aangetrokken... We zijn overgestapt naar de Zutphens Energie Transitie! (www.zutphenaanzet.nl). Wat was ik al lang aan het wikken en wegen! Nu ik zelf bezig ben met me richten op kortere voedsellijnen met oa Pluk de Stad en het, met de buurt, aanleggen van een boomgaard,  vond ik dat ook het opwekken van lokale energie mijn steun zou moeten krijgen. Nou heb ik iets tegen veranderingen als het gaat om abonnementen, contracten enzo. Het speurwerk en het gevoel van 'addertjes onder het gras' weerhouden me vaak van actie. Ik verdiep me er wel in maar leg het aan de kant en denk; 'daar kijk ik een andere keer nog wel 's naar', wat dan vervolgens niet gebeurt.  Maar... vandeweek las ik in de krant dat een buitenlands gasconcern in de Noordzee naar gas gaat boren, vandaag las ik dat Nederland de gevolgen van klimaatverandering onderschat. En toen opeens dacht ik; dit is het moment! Ik deed een berekening op de site en wat bleek; ons maandbedrag zou zakken, tja, en toen was er geen houden meer aan ;-)

foto van mijn computerscherm!

Nu ik het geregeld heb voelt het goed, zo kunnen we een verschil maken...

1 opmerking:

Vlijtig Liesje zei

Ik herken helemaal je zorg om 'addertjes onder het gras'. Dat weerhoudt mij ook van overstappen. Maar fijn dat het zo goed voelt!