woensdag 7 november 2012

appelherinneringen...

Een vroege jeugdherinnering van mij heeft te maken met een appeltje! Ik zat op de  kleuterschool en had wekelijks gym. Ik was nog niet zo bedreven in mezelf aankleden, nou ja... ik kon mezelf wel aankleden maar vaak zat mijn trui of shirt dan achterstevoren. Daar had mijn moeder een oplossing voor bedacht; Op de dag dat ik gym had kreeg ik een t-shirt aan waar ze voorop een appeltje had genaaid. Heel handig zou je zeggen; dat appeltje moet op de voorkant, probleem opgelost. Maar, zo gemakkelijk als het leek, zo onmogelijk was het voor mij om het shirt recht aan te trekken. Ik zie mezelf nog staan; ik hou het t-shirt omhoog en zie vóór mijn neus (dus voor mij aan de voorkant!) het appeltje. Ik trek het aan en... het appeltje zit toch weer op mijn rug... Van mijn moeder hoor ik zojuist dat ze het appeltje nog heeft! Dat is fijn, ouders die dingen bewaren ;-)

toepasselijk; mét hartje!
Een andere appeltjesherinnering dateert ook ongeveer van die tijd; Ik logeerde als kind veel bij mijn opa en oma in een Drents dorpje. Ik kan het gezellige gevoel zo weer terughalen; ik zie mezelf zitten aan de tafel in de achterkamer. Het is een klein kamertje en de tafel staat daar middenin met allemaal stoelen eromheen. Op de tafel een perzisch tafelkleed. Oma zit aan het hoofd van de tafel, dichtbij de theepot. Opa zit op zijn plekje aan de lange kant van de tafel, dichtbij de keukendeur, klaar om op te staan en verder te gaan met zijn bezigheden. Ik zit tegenover opa en wacht geduldig... Opa is namelijk appeltjes aan het schillen en die worden mij stukje voor stukje aangereikt. Het is in mijn herinnering donker buiten en binnen brandt de kachel. Er hangt altijd iets te drogen boven die kachel, vaak zijn het bonen als ik me het goed herinner... Toen ik laatst mijn vader vroeg welk oude appelras in de tuin van mijn opa en oma heeft gestaan hoorde ik dat dat de Groninger Kroon is geweest, en dat vind ik leuk; ik ben een Grunneger, het zou leuk zijn als dát ras straks ook in de buurtbongerd staat! (De Groninger Kroon staat ook aan het Bongerdspad in Zutphen, toen ik een stukje proefde op de duurzaamheidsmarkt herkende ik de smaak van vroeger!)

foto gemaakt van mijn computerscherm

Vandaag ben ik aan het rondsnuffelen op Google maps. Ik weet niet wat ik zie... ik ben ontroerd... ik kan zo de achterkant van het huis van mijn opa en oma bekijken en wat staat daar vol in beeld? De Groninger Kroon met appeltjes! De huidige bewoners hebben mogelijk niet zoveel met fruit (de appeltjes hangen na oogsttijd nog in de boom) maar wat geweldig dat de boom daar nog staat! Op dezelfde manier heb ik gezocht naar het geboortehuis van mijn vader, het boerderijtje waar destijds een fruitboomgaard bij stond. Helaas kan ik daarvan niets vinden op het internet, maar dit... is wel een kadootje voor vandaag!

1 opmerking:

janneke zei

Wat leuk!!! Als ik dit zo zie stond googlemaps zowat in.. mijn slaapkamer!! Echt!!