woensdag 31 oktober 2012

HANDappeltjes, schooltuintje, vegetarische overdenkingen en theekruiden!

Op de foto zie je HANDappeltjes, appeltjes die ik gisteren naar kringloopwinkel de HAND bracht. Voor alle vrijwilligers een appeltje, nog niet uit de buurtboomgaard maar wél uit het hart! Om te bedanken voor het mooie geldbedrag wat ik kreeg afgelopen vrijdag! Op dit moment ben ik druk met het oprichten van een stichting... 


Nu het regelmatig onder het vriespunt is geweest de afgelopen week is het tijd om de boerenkool van het schooltuintje te oogsten! Het schooltuinseizoen is dan wel afgelopen maar de groenten die nog op het landje staan mogen nog geoogst worden. Oudste brengt een prachtige oogst mee naar huis! Andijvie, prei, radijsjes en boerenkool. Dat laatste eten we vanavond. In de winkel kocht ik zojuist vegetarische rookworst, om eens te proberen. Net als met destijds vegetarisch vleeswaren voel ik ook weerstand bij vegetarische worst. Het lijkt zo erg op het oorspronkelijke product, door te vergelijken kan het alleen maar tegenvallen denk ik dan. Maar... bij vegetarisch vleeswaren is dat enorm meegevallen, dus het proberen waard! Ik laat het jullie weten...


Over vegetarisch vleeswaren gesproken; er zijn 2 soorten die we ondertussen erg lekker zijn gaan vinden, het vegetarisch gehakt met bieslook waar ik eerder over blogde én deze tuinkruiden paté. Misschien vind je het raar dat ik blog over zoiets basaals als broodbeleg maar ik denk maar zo... misschien denkt iemand naar aanleiding van mijn blog wel; dat ga ik eens proberen, dan zou dat weer een stapje kunnen zijn in een richting die belangrijk is; door vegetarische elementen in onze voeding aan te brengen en dat gewoon te gaan vinden kunnen we op meerdere terreinen verschil gaan maken; voor de dieren, voor het milieu, voor onze gezondheid, voor bewust leven in het algemeen. Vanochtend hielp ik bij het schoolontbijt van jongste. Juf vertelde en vroeg tijdens het ontbijt over waarom 's ochtends ontbijten zo belangrijk is. Wat is het belangrijk om kennis te hebben van iets wat zó bepalend is voor je dag. Op welke brandstof loopt je motortje?


Ondertussen groeit het voorraadje theekruiden. Dit jaar is de hoeveelheid nog niet zo groot. We zullen het er niet de hele winter mee redden maar voor nu is het erg lekker! Vooral de drop, rozemarijn en munt vind ik heerlijk, de walnoot daar merk ik niet zoveel van, zoethout is altijd goed en salie daar moet je zin in hebben, niet teveel wat mij betreft.



1 opmerking:

Anoniem zei

Hoi Erna, vandaag bij AH meteen naar de pate gekeken want ook wij eten graag vegetarisch en als we vlees eten is het biologisch. Ik koop normaal vaak Tartex. In de vega vleeswaren van AH zit helaas E621 wat een smaakversterker is die wij liever niet eten. Ik ben er zelfs allergisch. Het is mononatriumglutamaat, hetzelfde als vetsin wat de Chinees gebruikt. Het zit in heel veel dingen jammergenoeg.
Groetjes!