donderdag 11 oktober 2012

bos, boomgaard, moestuin én tekentalenten!

De kinderen zijn naar school en ik... ik rijd door het bos! Afgelopen weekend nam ik me voor de moestuin en boomgaard van landgoed Velhorst eens te bezoeken als er vrijwilligers aan het werk zijn. Op donderdag wordt er gewerkt in de tuin! Ik stop onderweg om deze foto te maken, alsof er een tent is opgezet tussen de bomen, het doet onwerkelijk aan, het is helemaal stil op het fluiten van een enkel vogeltje na... práchtig.


In de boomgaard en de moestuin wordt druk gewerkt. De vrijwilligers leggen me van alles uit en het wandelt heerlijk, in het zonnetje langs al die oude rassen. Ik zie enorm veel rasnamen van fruit waar ik nog nooit van heb gehoord, maar de volgende twee komen me bekend voor; die stonden ook in de boomgaard van mijn opa en oma. De Zoete Kroon heet ook wel Zoete Winterkroon.



Onder alle bomen groeit Oost-Indische Kers. De plant houdt de boomspiegel open waardoor de boom meer voedingsstoffen tot zijn beschikking heeft. Daarbij houden luizen van Oost-Indische Kers; ze blijven in de plant in plaats van in de boom. Een derde reden is een praktische; De Oost-Indische Kers maakt een natuurlijke grens waar het maaien moet stoppen; zo raakt de stam niet beschadigd door een grasmaaier.


Deze lei appel is een prachtgezicht. Het vereist een bepaalde manier van snoeien maar presenteert prachtig zijn fruit, dat ga ik volgend jaar eens bekijken. De bloesem bloeit vrij aan de bovenkant van de takken, de vruchten hangen daarna aan de onderkant van de takken. De wind kan er goed doorheen waaien (daardoor blijven bladeren minder lang nat na een regenbui) en de zon kan er goed op schijnen, voor lekker rijpe vruchten.


Op de school van de kinderen is, in het kader van de kinderboekenweek, een voorlees- en een tekenwedstrijd georganiseerd. Oudste en zoon slepen met tekenen een gouden en een bronzen griffel in de wacht! Dat is nog eens reden voor een feestje. Kom, we gaan slingers ophangen!



1 opmerking:

janneke zei

Die Oost Indische kers is wel een goed idee (voor je weet wel)!