maandag 3 september 2012

kruiden drogen en zwerfvuil opruimen

Bij het werken in de tuin hebben we veel gekortwiekt zoals ook de salie en de oregano. Mijn vader vertelde dat zijn grootouders vroeger saliemelk dronken. Op het internet lees ik dat saliemelk wordt gedronken om zijn rustgevende werking bv voor het slapen gaan. Je kookt het dan met melk en laat het een tijdje trekken, de blaadjes zeef je er uit en de melk drink je vervolgens heet. Salie kan ook prima in de thee. Ik persoonlijk vind de geur van salie nogal sterk en niet gelijk lekker maar een beetje ervan vermengen met andere kruiden is best het proberen waard. (Op wikipedia lees ik dat je niet teveel moet gebruiken omdat het in te geconcentreerde vorm giftig is, hier lees je meer; http://nl.wikipedia.org/wiki/Echte_salie) De kruiden spoel ik af onder de douche en daarna gaan ze steeltje voor steeltje aan de waslijn om te drogen.


De oregano gedraagt zich daarbij nogal temperamentvol, die laat zich niet gewoon ophangen. Nou ja, als ie straks wel gewoon in het potje gaat als gedroogd keukenkruid vind ik het goed.


Dan de raadsels rond de papieren zakdoekjes... (zie mijn blog van 1 september, eergisteren). Raadsel 2 is beantwoord, en vraag 3 ook; het werkt niet... Daarvan geen foto want daarvoor hangen we geen slingers op... Maar; tijdens m'n rondje vuilprikken vond ik deze troffee en aangezien ik graag omdenk voelde die als een kadootje. Tussen blikjes, flesjes en sigarettenpakjes was dit opeens zo'n schatje; hij mag op de foto (en daarna gewoon in de zak).


Bij het avondeten zaten er opeens 2 gastjes bij ons aan tafel. Onze jongste ontpopt zich tot poppenmoeder en tja... poppenmoeders moeten zelf het goede voorbeeld geven... dus goed hun bordje leegeten... Het was gezellig met de tweeling erbij, ze hebben gesmuld van de eikelhoedjes!


Geen opmerkingen: