vrijdag 28 september 2012

lekker vegetarisch; Dal Bhat of Dhal Bat

Het is alweer wat jaartjes geleden dat ik een reis maakte naar Nepal. 17 jaren om precies te zijn. Een deel van mijn reis bracht ik door bij Nederlanders die daar woonden en werkten in een afgelegen streek in het westen van Nepal. Ze hadden een meisje in huis die voor hen kookte en dat gebeurde 's ochtends al heel vroeg. 's Ochtends werden we wakker als ze de linzen aan het sorteren en zeven was, kleine steentjes zocht ze eruit en van de rest maakte ze een heerlijk linzengerecht; Dal. We leerden dat in die streek in Nepal 's ochtends heel vroeg warm wordt gegeten, een stevige maaltijd die genoeg is om daarna de hele dag op het land te kunnen werken. Er werd ook een groentegerecht bij geserveerd. Ik heb van het meisje geleerd hoe ik die heerlijke Nepalese Dal Bhat kan maken. (dit gerecht heeft meerdere geschreven vormen waarbij een h wisselend in één van beide woorden voorkomt).  Zij sprak geen Engels, ik geen Nepalees maar met goed kijken en aanwijzen kwamen we een heel eind. Teruggekomen ontdekte ik dat het kruid wat zij uitsprak als métti in Nederland fenegriek heet. Zij gebruikte mosterdolie (er groeide overal mosterdzaad op het land) maar dat heb ik niet (betaalbaar) kunnen vinden in Nederland, ook niet bij een mosterdfabriek. Het gaf het eten een heerlijke smaak, maar die denken we er dan maar bij. Wat leuk is aan dit gerecht is dat je 2 onderdelen ervan in de hooikist kunt klaarmaken (de rijst en de Dal).



Het recept voor de Dal (linzensaus);

beetje olie verhitten, ongeveer 20 korreltjes fenegriek kleuren (niet zwart)
2 tenen per persoon knoflook meebakken, ik doe meestal 8
200 gram (rode, gebroken) linzen toevoegen
half theelepeltje kurkuma = koenjit
1 theelepel kerrie
1 theelepel gemberpoeder
roeren en dan ruim afvullen met water
aan de kook brengen, tijdje laten koken en dan in de hooikist 
(of op zacht vuur tot de linzen stukgaan)
pureren met de staafmixer en zout toevoegen naar smaak 
dit doe je pas aan het eind, anders worden de linzen minder snel gaar
evt nog water toevoegen tot sausdikte

recept voor het groentegerecht;

1/4 bloemkool of andere kool
200 gram boontjes, wortel kan ook, groente die je in huis hebt
2 aardappelen in stukjes
dit allemaal beetgaar koken
beetje olie verhitten en ongeveer 20 korreltjes fenegriek kleuren
2 uien fruiten
1 theelepel sambal toevoegen 
en 1 theelepel gember, 4 theelepels kerrie, 1 theelepel koenjit
hieraan voeg je de beetgare groente toe en een laag water, dit laat je nog even pruttelen
zout toevoegen naar smaak

Dit gerecht eet je met rijst, die kan, na de Dal, ook garen in de hooikist (ik zet de eerste pan dan in mijn bed)
En het lekkerst is het dan om het, net als we vaak in Nepal zagen, met je handen op te eten!

eet smakelijk!

1 opmerking:

KruidigMeisje zei

Van mijn indiase vriendin leerde ik ook Dhal maken. Zij neemt n tl mosterdzaadjes, en bakt die 20 sec in de olie, voordat de ui er bij gaat. (idem dito met n tl komijnzaadjes trouwens)
Die zaadjes kun je prima vinden bij de toko.

Geeft dat n beetje de mosterdsmaak die je zoekt? Ik vind t in ieder geval erg lekker.