dinsdag 14 augustus 2012

watergruwel of krentjebrij of pareltjebrij of rozijnensoep... én spinazietaart!

Een nostalgisch recept voor mij is de watergruwel zoals je die ziet hieronder. Toen onze oudste nog heel klein was en bedenkelijk ging kijken bij het woord 'watergruwel' hebben we het 'rozijnensoep' gedoopt, dat at ze toen wél! Ik kwam op het idee het te gaan maken toen ik, de ochtend na het ontsappen van de bramen, in het sapgedeelte van de sappan nog een voorraad bramensap vond. (Ik liet de bramen afkoelen in de pan en omdat het al zo laat was liet ik de pan staan op het aanrecht) Het was te weinig om in te maken (met het werk van het uitkoken van een potje enzo). Ik heb toen het bramensap, het was 200 ml, gezoet met 130 gram rietsuiker (= 65%, dat percentage suiker gebruik ik altijd om in te maken). Watergruwel is dan een heerlijk én gemakkelijk recept om te maken. 

Recept;
Je doet in een pan 1 liter water, daaraan voeg je 70 gram vluggort toe. Dat moet in totaal 15 minuten koken maar na 10 minuten koken doe je er 100 gram rozijnen bij én een potje vruchtensap. Ik deed nu dus bramen maar druiven of bessen of ander vruchtensap voldoet ook. Het lekkerst is het om de pan met inhoud af te laten koelen en een nacht weg te zetten in de koelkast, ijskoud is de rozijnensoep het lekkerst, bovendien zuigen de rozijnen zich dan nog verder vol met sap.


Voor het avondeten heb ik daarna een spinazietaart gebakken. Dat is een lekker vegetarisch recept en gemakkelijk om te maken. De bodem van de taart is van bladerdeeg. Daarover strooi ik een laag havermout (beschuit of paneermeel kan ook) om de bodem niet te vochtig te laten worden. In een pan verwarm ik een groot pak spinazie á la creme uit de diepvries, samen met een pakje roomkaas, een half zakje raspkaas en 2 rauwe eieren. Vantevoren had ik 5 eieren gekookt, die gaan in plakjes op de bodem van de taart. Daaroverheen gaat het spinaziemengsel, afgedekt met de rest van de raspkaas. De taart ging bij mij ongeveer 45 minuten in de oven (in een smaller bakblik met een dus hogere taart duurt het langer)

We hebben de taart in de tuin opgegeten. Het was warm vandaag en het ging lekker afkoelen. Tijdens het eten begon het te regenen. Maakte niet uit, de parasol opgezet als een hele grote paraplu. Morgen wordt het zó warm dat die parasol wel weer opdroogt...


Geen opmerkingen: