zaterdag 25 augustus 2012

pastaschotel, eetbare bomen en sokken breien

Onze oudste kwam van haar schooltuintje met heel veel bassilicum! We hebben een gerecht gemaakt waar altijd veel bassilicum ingaat. Als we koken is het vrijwel altijd vegetarisch (wel vis) omdat papa en oudste vegetarier zijn. Nou ja, vegetarier... sinds ze een spreekbeurt over 'vegetarisch zijn' deed weten we dat papa en oudste 'pescotarier' zijn en de rest van het gezin 'flexitarier', zij eten heel af en toe biologisch vlees.
Het gerecht heet 'gegratineerde pastaschotel' en je vindt het recept hier; http://www.ah.nl/allerhande/recepten/545486/gegratineerde-pastaschotel, een aanrader! 


Zaterdag is klusjesdag, met een lijstje fietsen we naar de stad, maar dan wel met een omweg. In de uiterwaarden zien we deze walnotenboom, regelmatig heeft ie natte voeten maar daar kan ie blijkbaar tegen, er hangen gewoon vruchten aan en hij ziet er gezond uit. Iets meer naar rechts staat ook nog een klein walnotenboompje. Ze hebben beide amper een stam dus ze zijn er vast niet neergezet maar ik denk het resultaat van een verdwaalde walnoot. Eromheen staan hoge brandnetels, niet echt een fijne raapplek... Maar wel prachig dat ze er staan (en het waterschap dat blijkbaar prima vindt).



En zie daar, nog een mispel op de route... voor de foto alleen want hij staat niet op openbare grond.


Met de herinnering aan de naam van het huis van mijn opa en oma ontstond een tijdje geleden de wens om op ons eigen huis ook 'ZON RONDOM' te zetten. Ons huis is dan wel niet vrijstaand maar de zon kan er van 3 kanten op schijnen (en doet er belangrijk werk voor de zonnepanelen, de zonneboilers en de solarcooker!). Bovendien is het een naam waar ik blij van word. Zie ik dus eens iets 'zonnigs' dan leg ik het vast ter inspiratie.


Daarna nog een flyer van mijn sokkenbreilessen gebracht naar Creazin, alle contactlabeltjes waren van de vorige af dus een nieuwe was hard nodig. Nu is het nog oogsttijd maar als straks alle potjes weer gevuld en opgeruimd zijn voor het komende jaar is er weer tijd voor ander huiselijks; breien! In het afgelopen jaar hebben 9 vrouwen bij mij thuis aan de keukentafel geleerd hoe je een sok breit. Een fijn gevoel dat die kennis niet verloren gaat maar bovenal... is het héél gezellig!

Geen opmerkingen: