vrijdag 31 augustus 2012

oogstzolder en appelmoescake

Aan het begin van de week vroeg ik een aardige winkelmedewerker of hij voor mij de kartonnen fruitvellen apart wilde houden. Vanochtend trof ik hem en liet hij mij de opbrengst zien. 3 kratten vol! Geweldig! Het geheel was natuurlijk niet zwaar maar wel een onhandig pakket om onder de arm mee te nemen... Vandaag heb ik mijn boodschappen dan ook in 2 etappes gedaan, beide keren nam ik een stapel mee. Ik had geluk want er zaten ook nog 2 meloenvellen bij, mijn pompoenen liggen nu dan ook mooi uitgestald en los van elkaar. 


Het was een goeie reden om de zolder eens goed op te ruimen! Een opblaasboot zullen we nu wel niet meer gebruiken (het lijkt wel herfst vandaag), die kon leeg en achter de luiken. Meer van dat soort spullen kregen een betere plek, stofzuiger erdoor en klaar is mijn oogstzolder! Toen ik net nog een keer naar boven liep rook ik de appeltjes, heerlijk.


Dan was er nog het 'appelmoesprobleem', een ander niet-vacuum potje zocht een bestemming. Ik besloot een cake te bakken maar dan op de bakplaat. Ik doe dat wel vaker, er is anderhalf de hoeveelheid ingredienten voor een gewone cake voor nodig maar doordat het beslag zich uitspreidt tot een dunne laag is de cake veel sneller klaar (= minder gasverbruik). Op de cake een paar flinke lepels appelmoes, een team vrijwilligers heeft zich al gemeld om hem te keuren, ná schooltijd!
Ook bij dit cakebeslag gebruikte ik vloeibare boter, moest er eigenlijk 300 gram boter in, omgerekend gebruikte ik 200 gram vloeibare boter. Net zo lekker, minder vet.


Het testteam (11, 9 en 6 jaar oud) was het unaniem eens; deze cake krijgt een 'goed'!


Geen opmerkingen: