maandag 20 augustus 2012

kornoeljebessen en kornoeljesap

Op nog geen 100 meter van mijn huis staat een kornoelje. Zo op het eerste gezicht is er niet veel aan te zien, maar schijn bedriegt; kijk je tussen de takken dan zie je de kornoeljebessen hangen, én ze zijn rijp! Plukken dus! Het is warm vandaag maar tussen de takken is schaduw. Ik pluk een emmertje vol (met mijn 164 cm kom ik niet zo hoog helaas) en de sappan maakt er op dit moment sap van. Je hebt best wel wat bessen nodig voordat je een voorraadje sap hebt want in elke bes zit een flinke pit. Vorig jaar plukte ik de bessen voor het eerst, ik had er meerdere malen over gelezen dat er heerlijk sap van te maken zou zijn. Toch vind ik het elke keer spannend als ik iets nieuws probeer. Ik controleer en controleer daarna nog een keer alles wat er over de vrucht te vinden is. Ik pluk elke keer een blad mee en google op afbeeldingen. Nu weet ik hoe ik de kornoelje kan herkennen. Het is handig om de kornoeljes te spotten op het moment dat ze bloeien in het voorjaar, de geel bloeiende kornoelje, daarvan zijn de bessen eetbaar. Het sap van de kornoelje heeft qua smaak wel wat weg van rozebottelsap.




Al de sappen die ik maak gebruiken we door ons toetje, over pudding, 's middags door de karnemelk (zelfgemaakte yokidrink!). Ik vul daarvoor een kan in de koelkast met bv 3 vruchtensappen, die roer ik door elkaar; multivruchtensap dus. Ook maak ik van de sappen aanmaaklimonade om mee te geven in de schoolbekers. Ik heb daarvoor in huis een pot citroenzuurpoeder (800gr á  euro7,35), gekocht bij de Etos. Citroenzuur maakt het sap frisser en geschikter om aan te lengen met water. Ergens las ik dat je 25gr citroenzuur nodig hebt om van een liter sap aanmaaklimonade te maken. Ik heb dat geprobeerd maar dan vinden we hem veel te zuur. 12 gram citroenzuur op een liter sap dat bevalt ons het best. Je lost dat op in heet water en laat de oplossing afkoelen. Op het moment dat het koud is roer je het door de sappen en klaar is je limo! Een nadeel is wel dat deze aanmaaklimonade in de beker een schuimkraag heeft (omdat de beker al schuddend de school bereikt). Blijkbaar zit in de limonade van de winkel een antischuimmiddel. Dat valt wel uit te leggen aan de kinderen en in een beker met een uitploptuit valt het niet op. Tijdens het schrijven van dit blogbericht heb ik een nieuwe fles aanmaaklimo gemaakt, het is pruim/bes/braam deze keer!

Geen opmerkingen: