maandag 27 augustus 2012

oogsten, verwerken en bewaren

De dag begon met boontjes punten en minikrieltjes schillen. Best een gezellig klusje als je het samen doet met een lekker kopje koffie erbij. De boontjes blancheer ik nu om ze in te vriezen (we hebben nog zoveel oogst van het schooltuintje, dat eten we eerst). De krieltjes kookte ik in ruim water, na een minuut koken ging het gas uit en na een aantal minuten waren ze gaar genoeg om afgegoten te worden. Wat een ontdekking dat nagaren! Dat scheelt een paar minuten gas iedere keer. Benieuwd wat dat aan het eind van het jaar met onze gasrekening doet!



We oogstten nog wat kornoelje van de boom hier vlakbij, bramen van onze eigen struik en er lag een goudrenet in de tuin. Nog veel te vroeg natuurlijk maar het schillen ging gemakkelijk, de appel zelf was sappig maar nog wel wrang; ik heb er appelflappen van gemaakt als toetje en die smaakten prima! Vanaf nu worden de valappels dus gewoon verwerkt, wat nog hangt mag nog zo lang mogelijk rijpen. In de wijk plukte ik daarna nog een halve emmer vlierbessen. De sappan staat halvol klaar met 3 soorten vruchten (vlier/braam/kornoelje), morgen nog wat vlier bijplukken dan wordt het weer sap.



We wandelden langs de IJssel waar de boer zijn schapen water kwam brengen, het was een geblaat van jewelste, de boer vertelde dat ze eigenlijk brood verwachtten maar helaas stond voor nu water en gras op het menu. Een tijd na het lammeren en zogen moeten de uiers weer indrogen en dat gaat het best door gras eten zonder teveel bijvoeren, interessant, zo leer je nog eens wat en wat een prachtig plaatje met die oude tractor...


Dan nog een handige tip voor het bewaren van de oogst; ik verzamel bij onze supermarkt nu vast de kartonnen onderleggers van het fruit. Je hebt ze in verschillende vormen, helaas ben ik vergeten ze destijds van de meloenen te vragen. Die waren nu heel geschikt geweest voor de pompoenen. Bij de supermarkt worden ze anders weggegooid en nu kunnen ze nog goed hergebruikt worden. Hierop bewaar ik straks mijn appels en peren, je kunt ze in de holtes leggen zonder dat ze elkaar raken en mochten ze nog wat vochtig zijn dan weet het karton daar wel raad mee. Ook voor het bewaren van walnoten zijn ze handig, je kunt ze er goed op uitspreiden en omhusselen zodat ze goed drogen.

Geen opmerkingen: